האם עליה במשקל במהלך ההיריון עשויה להשפיע על הסיכון להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בצאצא? (J Clin Endocrinol Metab)

השמנה בקרב נשים בגיל הפוריות הינה אחד מגורמי הסיכון העיקריים לסיבוכים ביילוד והשלכות נוירו-פסיכיאטריות ארוכות-טווח בצאצאים, כולל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי השמנה אימהית מלווה בסיכון מוגבר ל-ADHD, אך עליה מופרזת במשקל במהלך ההיריון ועודף-משקל אימהי אינם משפיעים על הסיכון להפרעה זו.

למרות שמחקרים קודמים קשרו בין אבחנה של ADHD ובין סוכרת היריון והשמנה אימהית, אין נתונים רבים להערכת ההשפעה של עליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון על הסיכון להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה המשולבת של משקל אימהי ועליה עודפת במשקל הגוף על הסיכון ל-ADHD בצאצאים לנשים עם סוכרת הריונית.

מחקר העוקבה כלל תינוקות שנולדו לאחר למעלה מ-22 שבועות היריון לנשים עם סוכרת הריונית בין 1991 ו-2008, כאשר עליה במשקל הגוף מעבר להמלצות הארציות סווגה כעליה עודפת במשקל הגוף בהיריון. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעה של משקל האם טרם ההיריון ועליה עודפת במשקל הגוף במהלך ההיריון על הסיכון ל-ADHD, תוך תקנון לתוצאי היריון ומשתנים הקשורים בסוכרת הריון.

מדגם המחקר כלל 1,036 ילדים, עם חציון מעקב של 17.7 שנים, מהם 135 (13%) אובחנו עם ADHD. שיעורי ADHD לפי משקל האם טרם ההיריון עמדו על 7.1% בקרב נשים עם תת-משקל, 11.4% בנוכחות משקל תקין, 14.2% עם עודף-משקל ו-16.4% בקרב צאצאים לנשים עם השמנת-יתר. רק השמנה אימהית נקשרה באופן בלתי-תלוי עם הסיכון ל-ADHD (יחס סיכון מתוקן של 1.66, רווח בר-סמך 95% של 1.07-2.60), אך לא עודף-משקל אימהי או עליה מופרזת במשקל הגוף.

מהערכת התרומה המשולבת של משקל האם ועליה מופרזת במשקל במהלך ההיריון עלה כי השמנה אימהית עם עליה מופרזת במשקל במהלך ההיריון לוו בסיכון הגבוה ביותר ל-ADHD עם יחס סיכון של 2.13 (רווח בר-סמך 95% של 1.14-4.01) בהשוואה לסיכון בצאצאים לנשים עם משקל תקין וללא עליה מופרזת במשקל במהלך ההיריון. השמנה טרם ההיריון ללא עליה מופרזת במשקל הגוף לא לווה בסיכון מוגבר ל-ADHD בצאצא.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב נשים עם סוכרת הריונית, השמנה טרם ההיריון מלווה בסיכון מוגבר ל-ADHD בצאצאים. אעפ”י כן, כאשר נלקחה בחשבון אבחנה של סוכרת הריונית, רק המשלב של השמנת-יתר עם עליה מופרזת במשקל הגוף במהלך ההיריון נותר קשור באופן מובהק סטטיסטית עם עליה בסיכון להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

 

J Clin Endocrinol Metab, Sep 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה