מה בין דפוסי תזונה ובין נוקשות עורקים וטרשת עורקי תרדמה בנשים לאחר-מנופאוזה? (Endocrine)

במאמר שפורסם בכתב העת Endocrine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי דפוסים תזונתיים מלווים במדדים מטבוליים וטרשת עורקים תת-קלינית בנשים לאחר-מנופאוזה, ללא תלות בגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, צריכת אנרגיה כוללת או פעילות גופנית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר מנופאוזה אינו מובן לחלוטין עד היום. כעת הם השלימו מחקר חתך, שהינו חלק מפרויקט פרוספקטיבי גדול יותר, במטרה לבחון קשרים אפשריים בין דפוסי תזונה ומדדים של מבנים ותפקוד של כלי דם בקרב נשים בריאות לאחר-מנופאוזה.

מדגם המחקר כלל 310 נשים לאחר-מנופאוזה, ללא מחלה קרדיווסקולארית גלויה קלינית, אשר טופלו במרפאה אחת לאורך שלוש שנים. שאלוני תזונה שימשו להערכת דפוסי התזונה, בשילוב עם מדד MedDietScore. בנוסף, החוקרים השלימו הערכה של נתונים אנתרופומטריים/ביוכימיים, כולל מדד טריגליצרידים-גלוקוז, פיזור שומן גוף ופעילות גופנית. ההערכה הוסקולארית כללה הערכת מהירות גל דופק עורק תרדמה-פמוראלי, עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה והעורק הפמוראלי ונוכחות פלאק טרשתי.

מהנתונים עלה קשר בין צריכת דגנים לא-מעובדים ובין עובי שכת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה לאחר תקנון לגיל, פעילות גופנית, פרופיל שומנים, לחץ דם סיסטולי, הרגלי עישון, מדד מסת גוף, תנגודת לאינסולין וצריכת אנרגיה יומית. מהירות גל דופק נקשרה עם הצריכה של כלל מוצרי חלב (p=0.017).

צריכה גדולה יותר של בשר אדום לוותה במדד טריגליצרידים-גלוקוז גבוה יותר p=0.048), קשר אשר היה בתיווך צריכת אנרגיה יומית כוללת. צריכה רבה יותר של אלכוהול, כמו גם מדד MedDietScore, נקשרו בקשר שלילי עם עובי קפל עורק באזור השריר התלת-ראשי, כסמן לפיזור שומן גוף.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין דפוסי תזונה ובין נוקשות עורקים וטרשת עורקי תרדמה בנשים לאחר-מנופאוזה.

 

Endocrine, Aug 29, 2022

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה