השוואת סיכויי הפוגה במחלת קרוהן עם Adalimumab לעומת Ustekinumab (מתוך Eur J Gastroenterol Hepatol)

מנתוניי עולם-אמיתי של חולי קרוהן שלא קיבלו טיפול ביולוגי עולה כי Adalimumab עדיף על Ustekinumab בהשגת הפוגה אנדוסקופית, אך לא תוארו הבדלים בשיעורי הפוגה קלינית לאחר 26-52 שבועות טיפול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפשרויות הטיפול בחולי קרוהן מתרחבות ולכן ישנן אפשרויות בחירה בין מספר אפשרויות כקו טיפול ראשון. הן Adalimumab והן Ustekinumab הוכחו כטיפולים יעילים בחולים עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה. מחקר Safety and Efficacy of Adalimumab Versus Ustekinumab for One Year הציעו כי אין הבדלים בשיעורי הפוגה קלינית או אנדוסקופית לאחר 52 שבועות טיפול בחולי קרוהן שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם. כעת החוקרים ביקשו לבחון אם הנתונים נכונים גם בתנאי עולם אמיתי.

המחקר כלל חולי קרוהן שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם והחלו טיפול ב-Adalimumab או Ustekinumab בין 2017 ו-2020. בכל החולים הייתה הוכחה אנדוסקופית למחלת קרוהן בדרגה בינונית-ד-חמורה לפי מדד SES-CD (או Simple Endoscopic Score for Crohn’s Disease)  של 3 נקודות ומעלה. הפוגה קלינית הוגדרה בנוכחות מדד HBI (או Harvey Bradshaw Index) קטן מ-5 או לפי הערכה גלובאלית של הרופא. הפוגה אנדוסקופית (מדד SES-CD קטן מ-3) ושיפור (ירידה של לפחות 50% במדד SES-CD מתחילת המחקר) נבחנו לאחר 26-52 שבועות.

מדגם המחקר כלל 68 חולי קרוהן שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, מהם 32 החלו טיפול ב-Adalimumab ו-32 החלו טיפול ב- Ustekinumab.

סיכויי השגת הפוגה אנדוסקופית היו הרבה יותר גבוהים עם Adalimumab לעומת Ustekinumab (יחס סיכויים מתוקן של 2.73, רווח בר-סמך 95% של 1.12-7.36, p=0.03). כמו כן, שיעור גבוה יותר של חולים שטופלו ב- Ustekinumab השיגו תגובה אנדוסקופית, הפוגה קלינית לאחר 26 ו-52 שבועות (יחס סיכויים מתוקן של 2.24, רווח בר-סמך 95%  של 0.94-5.71; יחס סיכויים מתוקן של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 0.36-4.51; יחס סיכויים מתוקן של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 0.54-4.88, בהתאמה).

שיעורי הקפדה על הטיפול לאורך זמן לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

מספר האירועים החריגים היה דומה בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי Adalimumab עדיף על Ustekinumab בהשגת הפוגה אנדוסקופית בחולי קרוהן, אך שיעורי הפוגה קלינית דומים עם שתי התרופות. הם מסכמים כי שני התכשירים מהווים טיפל ביולוגי קו-ראשון טוב בחולים עם מחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה.

 

Eur J Gastroenterol Hepatol, Oct 1, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה