סמני שחלוף עצם עשויים לסייע בחיזוי תוצאות אובדן שמיעה פתאומי (Front Neurol)

סמני שחלוף עצם עשויים לסייע בחיזוי הפרוגנוזה בחולים עם אובדן שמיעה פתאומי (Sudden Sensorineural Hearing Loss, או SSNHL), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology. ההבדלים היו בולטים במיוחד בקרב נשים עם SSNHL, ייתכן על-רקע ירידה מהירה ברמות אסטרוגן לאחר מנופאוזה המובילה להופעת אוסטיאופורוזיס עם שחלוף עצם מוגבר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין סמני שחלוף עצם ובין הפרוגנוזה של חולים עם אבחנה של SSNHL. הם אספו נתונים אודות ההיסטוריה הרפואית, ספי שמיעה, סמני שחלוף עצם ורמות הורמונים ב-117 חולים עם SSNHL. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין סמני שחלוף עצם ובין הפרוגנוזה של חולים עם אבחנה של SSNHL.

מהנתונים עולה כי גיל, היארעות ורטיגו, לקות בבדיקת שמיעה לצליל טהור ורמות סמני שחלוף עצם – כולל פוספטזה בסיסית, β-Carboxy Terminal crosslinked Telopeptide of type 1 Collagen (β-CTX) ו-N-terminal-midfragment of Osteocalcin (N-MID) – היו גבוהים יותר בקרב חולים שלא הגיבו, בהשוואה לאלו שהגיבו לטיפול (p<0.05).

מניתוח סטטיסטי עלה כי גיל החולה (יחס סיכויים של 1.035, p=0.027), מרווח זמן עד לטיפול (יחס סיכויים של 1.157, p=0.038), סף תדירות לקות בבדיקת שמיעה לצליל טהור (יחס סיכויים של 1.031, p=0.008) ורמות β-CTX (יחס סיכויים של 1.004, p=0.001) הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים המנבאים את הפרוגנוזה של חולים עם SSNHL.

בתת-קבוצה של נשים עם SSNHL גיל, אחוז הנשים לאחר-מנופאוזה, סף תדירות לקות בבדיקת שמיעה לצליל טהור, רמות פוספטזה בסיסית, רמות β-CTX ו-N-MID היו גבוהים יותר משמעותית בקרב אלו שלא הגיבו לטיפול, בהשוואה לאלו שהגיבו לטיפול כנגד אובדן השמיעה הפתאומי (p<0.05). בהשוואה לגברים עם SSNHL, הקורלציה בין רמות β-CTX ובין יכולת החיזוי הייתה גבוהה יותר בנשים עם אובדן שמיעה פתאומי וניתוח סטטיסטי הראה כי β-CTX (יחס סיכויים של 1.004, p=0.004) הינו גורם סיכון בלתי-תלוי בנשים עם SSNHL.

ממצאי המחקר מעידים כי סמני שחלוף עצם, בפרט β-CTX, עשויים לשמש כגורמי סיכון חשובים לחיזוי הפרוגנוזה בחולים עם SSNHL, בפרט בנשים.

 

Front Neurol, Aug 25, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה