טיפול ב-Rosuvastatin מאט התקדמות עובי דופן עורקי התרדמה (Stroke)

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב-Rosuvastatin (קרסטור) במינון 20 מ”ג ביום מאט משמעותית את התקדמות CIMT (או Carotid-Intima Media Thickness) לאורך שנתיים במבוגרים עם טרשת עורקים תת-קלינית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרשת עורקים הינה הגורם המוביל למחלות לב וכלי דם ברחבי העולם. מניעה ראשונית, על-ידי הפחתת רמות שומנים בדם, עשויה למנוע התפתחות טרשת עורקים. עובי שכבת עורקי התרדמה (CIMT) מהווה מדד מהימן לטרשת עורקים המשמש במחקרים התערבותיים כתוצא העיקרי ותוצא סיום חליפי לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, רב-מרכזי, להערכת ההשפעות של Rosuvastatin במינון יומי של 20 מ”ג אל מול פלסבו על התקדמות CIMT לאורך 104 שבועות במבוגרים מסין עם טרשת עורקים תת-קלינית. התוצא העיקרי היה קצב השינוי השנתי במדד CIMT כפי שנקבע לפי שבע מדידות לאורך תקופת המחקר מכל אחד מ-12 אתרים בעורק התרדמה. תוצאי סיום משניים כללו את השינויים במדד CIMT באתרים שונים בעורק ושינויים בפרופיל השומנים בדם. עוד נבחנה בטיחות הטיפול התרופתי.

המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Rosuvastatin (272 חולים) או פלסבו (271 חולים). מאפייני הבסיס היו דומים בשתי הקבוצות. השינוי בממוצע CIMT מקסימאלי ב-12 האתרים בעורק התרדמה עמד על 0.0038 מ”מ/שנה (רווח בר-סמך 95% של 0.0023- עד 0.01) בזרוע ההתערבות לעומת 0.0142 מ”מ/שנה (רווח בר-סמך 95% של 0.008-0.204) בזרוע הפלסבו, עם הבדלי של 0.0103 מ”מ/שנה (p=0.020).

הערכת תוצאי הסיום המשניים הדגימה תוצאות דומות לתוצא העיקרי עם טיפול ב- Rosuvastatin.הטיפול הפעיל לווה בשיפור בעל חשיבות קלינית בפרופיל השומנים בדם.

פרופיל תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי תאם לפרופיל הבטיחות הידוע של Rosuvastatin.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות וסבילות הטיפול ב-Rosuvastatin להאטת התקדמות CIMT בחולים מסין עם טרשת עורקים תת-קלינית.

 

Stroke, Aug 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה