רמות Lipoprotein a גבוהות מלוות בסיכון מוגבר לדיסקציה של אבי העורקים (Clinical Cardiology)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Cardiology עולה כי במבוגרים עם רמות גבוהות מאוד של Lipoprotein a, או Lp(a) קיים סיכון גבוה פי שמונה לדיסקציה של אבי העורקים, בהשוואה לאלו עם רמות נמוכות יותר, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים גדולים זיהו קשר בין רמות Lp(a) ובין היארעות מוגברת של מחלת לב כלילית, אירועים מוחיים והיצרות עורקים. ברמה התאית והמולקולארית, דלקת ופירוק מטריקס חוץ-תאי מובילים לשינויים במבנה דופן אבי העורקים ושינויים אלו מעודדים התפתחות דיסקציה של אבי העורקים.

במסגרת מחקר מקרה-ביקורת, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 200 מבוגרים עם דיסקציה של אבי העורקים ו-200 מבוגרים תואמים בגיל ומין ללא דיסקציה של אבי העורקים. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 45 שנים ונאספו נתונים אודות יתר לחץ דם, מחלת לב כלילית, עישון, סוכרת, רמות Lp(a), כולסטרול כולל, טריגליצרידים, LDL ו-HDL.

מהנתונים עולה כי במבוגרים עם דיסקציה של אבי העורקים תועד חציון ריכוז Lp(a) גבוה יותר בהשוואה לאלו ללא דיסקציה של אבי העורקים (חציון של 152.50 מ”ג/ליטר לעומת 81.75 מ”ג/ליטר).

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון ליתר לחץ דם והרגלי עישון עלה כי ריכוז Lp(a) ברבעון העליון לווה בסיכון גבוה פי שמונה לדיסקציה של אבי העורקים (יחס סיכויים של 8.03, רווח בר-סמך 95% של 2.85-22.62, p<0.001), בהשוואה לרבעון התחתון. במודל מתוקן למחלה כלילית, מחלה קרדיווסקולארית וסוכרת הודגם יחס סיכויים של 7.75 (רווח בר-סמך 95% של 2.61-23.03, p<0.01).

לאור ההתפתחות המהירה של דיסקציה של אבי העורקים, שיעורי התמותה הגבוהים והפרוגנוזה הגרועה, חשוב לזהות גורמי סיכון נוספים ולהתערב בשלב מוקדם במטרה להפחית את הסיכון לסיבוך זה.

 

Clinical Cardiology, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה