נסיגה ציטולוגית של ASCUS בנשים שליליות ל-HPV (מתוך American Journal of Obstetrics and Gynecology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- American Journal of Obstetrics and Gynecology עולה כי בנשים ללא זיהום ב- human papillomavirus (HPV), ברוב המקרים בהם בדיקת ה-PAP הדגימה atypical squamous cells of unknown significance (ASCUS) חלה נסיגה ציטולוגית בתוך שנתיים.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי למעלה מ-50% מהנשים עם ממצא של ASCUS הן שליליות ל-HPV, ולכן הם רצו להעריך את המהלך הטבעי של השינויים הציטולוגיים בנשים אלו.

זהו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 45 נשים שליליות ל-HPV עם ממצא של ASCUS בבדיקת ה-PAP, כולל 26 נשים שעברו סקירה שגרתית או אקראית לסרטן צוואר הרחם. החוקרים מציינים כי משך המעקב הממוצע היה 9.3 חודשים, ו-8.3 חודשים בנשים בהם נצפתה נסיגה ציטולוגית.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור הנסיגה הציטולוגית המצטבר שנצפה במשתתפות היה 55.6% בתוך 6 חודשים, 84.4% בתוך 12 חודשים, ו-95.6% בתוך 22 חודשים. לא נמצא במחקר קשר בין גיל הנשים או מצב המנופאוזה ובין הנסיגה הציטולוגית.

עם זאת, החוקרים מציינים כי בנשים עם נגעים קודמים בצוואר הרחם נצפה שיעור נסיגה ציטולוגית של 73.7% לאחר שנה, לעומת 96.2% בנשים ללא נגעים צוואריים קודמים (p=0.02). הם מוסיפים כי שיעור הנסיגה הנמוך היה בולט יותר בנשים עם נגעי cervical intraepithelial neoplasia (CIN) בדרגה גבוהה.

החוקרים מסכמים כי בנשים שליליות ל-HPV עם ציטולוגיה צווארית לא תקינה, ייתכן וניתן להמליץ על תקופת מעקב שמרנית בת שנתיים לאור שיעורי הנסיגה הציטולוגית הגבוהים שנצפו.

Am J Obstet Gynecol 2009;201:569,e1-6.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה