האם צריכת קלוריות ונתרן גבוהה מגבירה את הסיכון להתקדמות רטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת סוג 1? (מתוך Archives of Ophthalmology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- Archives of Ophthalmology, עולה כי נמצא קשר בין צריכת קלוריות ונתרן גבוהה ובין סיכון מוגבר להתקדמות של רטינופתיה סוכרתית בחולים ממוצא אפריקאי-אמריקאי עם סוכרת מסוג 1.

החוקרים כותבים כי בעבודות קודמות דווחו גורמי סיכון קליניים להתקדמות של רטינופתיה סוכרתית באוכלוסיות שונות של חולים עם סוכרת סוג 1. בין גורמי סיכון אלו ניתן לציין משך ארוך יותר של מחלת הסוכרת, איזון גליקמי ירוד ויתר לחץ דם. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הקשר בין מרכיבים תזונתיים שונים ובין הסיכון להתקדמות רטינופתיה סוכרתית לאחר 6 שנים בחולים אפריקאים-אמריקאים עם סוכרת סוג 1.

החוקרים בדקו נתונים על 469 משתתפים ממוצא אפריקאי-אמריקאי עם סוכרת סוג 1 ממחקר ה- New Jersey 725 study, אשר סבלו מסיכון להתקדמות של רטינופתיה סוכרתית ועברו הערכה בסיסית והערכה לאחר 6 שנים במסגרת השתתפותם. המשתתפים מילאו שאלון על תדירות צריכת מזונות שונים בעת ההצטרפות, וכן עברו ראיון קליני מובנה, בדיקת עיניים כולל צילומי רשתית, מדידות לחץ דם ובדיקות דם ושתן בעת ההצטרפות ולאחר 6 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר תקנון לגורמי סיכון קליניים להתקדמות של רטינופתיה סוכרתית, נמצא קשר מובהק בין צריכה קלורית כוללת גבוהה ובין סיכון גבוה יותר לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית או בצקת מקולרית לאחר 6 שנים. כמו כן נמצא קשר מובהק ובלתי תלוי בין צריכת נתרן גבוהה ובין סיכון מוגבר לבצקת מקולרית לאחר 6 שנים.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי נעשתה רק הערכה התזונתית בודדת בתחילת המחקר, וכן קושי בהכללת התוצאות על אוכלוסיות אחרות.

החוקרים מסכמים כי בקרב משתתפים אפריקאים-אמריקאים עם סוכרת סוג 1 נמצא קשר מובהק בין צריכת קלוריות ונתרן גבוהה ובין סיכון להתקדמות רטינופתיה סוכרתית לצורותיה החמורות. לאור התוצאות הם כותבים כי ייתכן ויש מקום להמליץ על צריכה נמוכה של קלוריות ונתרן בחולים אלו, על מנת לצמצם את הסיכון להתקדמות הרטינופתיה.

Arch Ophthalmol. 2010;128:33-39.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה