תרופות ממשפחת NSAID עדיפות על פראצטמול בטיפול בכאב וסתי (מתוך Cochrane Database Syst Rev.)

מסקירה חדשה עולה כי תרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) הן יעילות יותר מפראצמטול בטיפול בכאב וסתי.

החוקרים מסבירים כי דיסמנוריאה היא בעיה גניקולוגית נפוצה, הכוללת התכווצויות כואבות בזמן וסת, וכאשר מופיעה בהעדר אבנורמליות ברקע מוכרת כדיסמנוריאה ראשונית. מחקרים הוכיחו כי בנשים עם דיסמנוריאה רמות גבוהות של פרוסטגלנדינים, הורמונים הידועים כגורמים להתכווצויות כואבות של הבטן. NSAID הן תרופות הפועלות ע”י חסימת ייצור פרוסטגלנדינים.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את היעילות והבטיחות של NSAID בטיפול בדיסמנוריאה ראשונית, בהשוואה לפלסבו, פראצטמול, וכל אחד מהם. הם ערכו חיפוש במאגרי Cochrane Menstrual Disorders and Subfertility Group Trials, Cochrane Central Register of Controlled Trials, MEDLINE, EMBASE, ו-Web of Science. הם גם חיפשו במאגרי National Research Register, Clinical Trials Register ותקצירים ורשימות מקורות.

הסקירה כללה את כל ההשוואות המבוקרות ואקראיות של NSAID בהשוואה לפלסבו, NSAID אחרים, או פראצטמול, בטיפול בדיסמנוריאה ראשונית. שני חוקרים העריכו באופן בלתי-תלוי את המחקרים להערכת האיכות המתודולוגית, לאיסוף הנתונים וחישוב יחסי הסיכונים.

על-בסיס 73 מחקרים אקראיים ומבוקרים שענו על קריטריוני הסקירה, החוקרים מצאו כי תרופות ממשפחת NSAID יעילות יותר באופן מובהק כטיפול להקלה בכאב, בהשוואה לפלסבו, בנשים עם דיסמנוריאה ראשונית (OR = 4.50,  95% CI = 3.85-5.27), אך קיימת הטרוגניות רבה עבור ממצא זה. אי-הכללת שני מחקרים ללא השפעת פלסבו, או השפעה זניחה של פלסבו, צמצמה את ההטרוגניות (OR = 4.14,  95% CI = 3.52-4.86). בהשוואה לפראצטמול, תרופות ממשפחת NSAID היו יעילות יותר באופן מובהק כטיפול להקלה בכאב (OR = 1.90,  95% CI = 1.05-3.44), אך הן לוו בשיעור גבוה יותר משמעותית של תופעות לוואי, בהשוואה לפלסבו (OR = 1.37, 95% CI = 1.12-1.66).

החוקרים כותבים כי על נשים הנוטלות תרופות אלו להיות מודעות לתופעות לוואי אלו.

השוואה של תרופות שונות ממשפחת NSAID בהשוואה לתרופות אחרות מאותה משפחה, הצביעה על עדויות מוגבלות לפיהן יש עדיפות לתרופה מסוימת על-פני תרופה אחרת מבחינת הבטיחות או היעילות להקלה בכאב.

מגבלות המחקר כוללות עוצמה מוגבלת לזיהוי הבדלנים בין תרופות שונות ממשפחת NSAID.

החוקרים מסכמים וכותבים כי NSAID מהווים טיפול יעיל בדיסמנוריאה, אך על הנשים הנוטלות טיפול זה להיות מודעות לסיכון המשמעותי לתופעות לוואי. אין עדויות מספקות בכדי לקבוע אם ואיזה NSAID הוא הבטוח והיעיל ביותר בטיפול בדיסמנוריאה.

Cochrane Database Syst Rev.Published online January 20, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה