השוואת השימוש באיטריום לעומת כימו-אמבוליזציה בחולים עם קרצינומה הפטוצלולארית (HCC) המוגבלת לכבד (מתוך Cancer)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Cancer עולה כי אין הבדל בשרידות החציונית בין חולים עם קרצינומה הפטוצלולארית (Hepatocellular Carcinoma, HCC) המוגבלת לכבד אשר טופלו בכימו-אמבוליזציה חוזרת המבוססת על Cisplatin לבין אלו שטופלו במנה בודדת של מיקרוספרות של Yttrium 90 (90Y) עורקית תוך-כבדית. עם זאת, הם מציינים כי ממצאיהם אלו מתבססים על השוואה רטרוספקטיבית של שתי עוקבות שהמעקב אחריהן לא היה בו זמני.

החוקרים מדווחים כי חציון השרידות במחקר חד-מרכזי זה עמד על 11.5 חודשים עבור החולים אשר טופלו ב-90Y לעומת 8.5 חודשים באלו שטופלו בכימו-אמבוליזציה. על אף שהבדל זה הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית, המשך ניתוח הנתונים חשף הטית בחירה (Selection bias). חולים אשר טופלו ב-90Y נטו להיות בעלי מחלה ‘קלה’ יותר, עובדה אשר ביטלה למעשה את היתרון שנצפה.

במחקרם זה ביקשו החוקרים להשוות בין התוצאות בקרב 691 חולים אשר עברו כימו-אמבוליזציה המבוססת על Cisplatin בין השנים 1992 ו-2000 ובין אלו של 99 חולים אשר טופלו במיקרוספרות 90Y בין השנים 2000 ו-2005.

בקבוצה שטופלה בכימו-אמבוליזציה חזרו הרופאים על הטיפול מדי 8-12 שבועות כפי שניתן היה, בעוד שבזו שטופלה בקרינה תוך-כבדית באמצעות 90Y בוצע הטיפול באופן חד-פעמי, כשמנה שנייה ניתנה רק עבור מקרים מתקדמים של המחלה. שיעורי תגובה מלאה של הגידול היו דומים בין הקבוצות ונמוכים (3-5%).

החוקרים מוסיפים כי תופעות הלוואי העיקריות שדווחו בעקבות טיפול בכימו-אמבוליזציה היו עייפות חולפת וחוסר תיאבון, ואולם נמצא כי הצורך בטיפולים מרובים היה משום אי נוחות משמעותית עבור המטופלים.

כשמבקשים להשוות את התוצאות הקליניות של שני סוגי הטיפולים, יש לשקול לדברי החוקרים את הסיכון ואי הנוחות הכרוכים בכימו-אמבוליזציות חוזרות באשפוז אל מול היתרון של מספר מצומצם של טיפולים ב-90Y אשר ניתן לבצעם במרפאה.

בהתבסס על ממצאיהם אלו ועל התוצאות הדומות בין שני הטיפולים שנבדקו, מסכמים החוקרים כי ניתוח העלות-תועלת מצביע על השימוש במיקרוספרות של איטריום 90 (90Y) כאפשרות העדיפה עבור הטיפול הפליאטיבי בחולים אלו. הם מוסיפים כי כיום ישנן מספר אפשרויות טיפול יעילות עבור חולים עם HCC בלתי-נתיח.

Cancer 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה