ההשפעה הקרדיווסקולארית והמטבולית של ויטמין D (מתוך Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בגיליון ה-2 במרץ 2010 של ה- Annals of Internal Medicine פורסמו 2 סקירות מערכתיות להערכת היתרונות הקרדיווסקולאריים והמטבוליים של ויטמין D.

החוקרים כותבים כי מצטברות ראיות לכך שויטמין D מעורב בתהליכים פיזיולוגיים נוספים פרט להשפעתו על מטבוליזם העצם. בעבודות קודמות נמצא כי ויטמין D עשוי להשפיע על הסיכון הקרדיווסקולארי, ונערכים מחקרים על מנת להעריך האם מתן תוסף ויטמין D לחולים עם חסר של הויטמין, עשוי לצמצם את התמותה והתחלואה הקרדיווסקולארית.

הסקירה הראשונה נערכה במטרה לבדוק האם קיימות ראיות להשפעה קרדיו-מטבולית של ויטמין D, דוגמת סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם או מחלה קרדיווסקולארית. המחקר נערך כחלק מסקירה רחבה יותר עבור וועדה לבדיקת ההמלצות התזונתיות לצריכת ויטמין D בארה”ב. החוקרים ערכו חיפוש לאיתור מחקרים תצפיתיים ומחקרים אקראיים מבוקרים, שבדקו את ההשפעה של רמות ויטמין D באנשים בריאים על ההיארעות  של יתר לחץ דם, מחלה קרדיווסקולארית, סוכרת ולחץ הדם. החוקרים זיהו 13 מחקרים תצפיתיים ו-18 מחקרים אקראיים מבוקרים המתאימים להיכלל בסקירה.

הם מדווחים כי ב-3 מחקרים תצפיתיים נמצא קשר בין רמות ויטמין D גבוהות ובין סיכון נמוך יותר לסוכרת. עם זאת, לא נצפה קשר שכזה במחקרים האקראיים מבוקרים בנושא. 3 מחקרים תצפיתיים מצאו קשר הפוך בין רמות ויטמין D ובין סיכון להופעה חדשה של יתר לחץ דם. החוקרים ערכו מטה-אנליזה של הנתונים ממחקרים אלו, ומצאו כי הסיכון היחסי (RR) הכולל ליתר לחץ דם במשתתפים עם רמות ויטמין D הנמוכות ביותר היה 1.8 (95% CI 1.3-2.4), לעומת משתתפים עם הרמות הגבוהות ביותר. במחקר תצפיתי נוסף נצפה קשר דומה, אם כי בצורה לא עקבית. במטה-אנליזה שערכו החוקרים על נתוני 10 מחקרים אקראיים מבוקרים, נצפה קשר לא מובהק בין מתן תוסף ויטמין D ובין ירידה בלחץ הדם הסיסטולי, ולא נצפתה כל השפעה של התוסף על לחץ הדם הדיאסטולי.

7 מחקרים תצפיתיים בדקו את הקשר בין מתן תוסף ויטמין D ותחלואה קרדיווסקולארית. ב-5 מהמחקרים הללו נמצא קשר בין רמות ויטמין D נמוכות ובין סיכון גבוה יותר לאירוע קרדיווסקולארי. החוקרים מציינים כי בשל הטרוגניות רבה לא ניתן היה לערוך מטה-אנליזה של נתוני המחקרים. ב-4 מחקרים אקראיים מבוקרים לא נמצאה למתן תוסף ויטמין D השפעה קרדיווסקולארית.

לאור תוצאות הסקירה מסכמים החוקרים כי ראיות ממחקרים תצפיתיים תומכות בקשר אפשרי בין רמות ויטמין D נמוכות וסיכון מוגבר ליתר לחץ דם ותחלואה קרדיווסקולארית. עם זאת, הקשר בין רמות הויטמין והסיכון לסוכרת אינו ברור בשלב זה, ומחקרים אקראיים מבוקרים לא הדגימו לויטמין D השפעה מובהקת סטטיסטית על התוצאות הקרדיו-מטבוליות.

בסקירה המערכתית השנייה רצו החוקרים לקבוע האם קיים קשר בין מתן תוסף ויטמין D ובין אירועים קרדיווסקולאריים. החוקרים ערכו חיפוש ספרות מקיף לאיתור מחקרים אקראיים מבוקרים או מחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים, אשר השוו בין מתן סידן, ויטמין D או שניהם, וכללו נתונים על התוצאות הקרדיווסקולאריות. בסקירה נכללו מחקרים שפורסמו בשפה האנגלית על משתתפים בוגרים.

לאחר החיפוש הראשוני איתרו החוקרים 1,484 תקצירים רלוונטיים, מהם נסקרו במלואם 296 מאמרים, ונבחרו לסקירה 17 מאמרים, כולל 9 מחקרים תצפיתיים פרוספקטיביים ו-8 מחקרים אקראיים מבוקרים. החוקרים מציינים כי המחקרים שנכללו לא הגדירו תוצאות קרדיווסקולאריות כיעדי המחקר הראשוניים.

5 מחקרים תצפיתיים בדקו את ההשפעה של מתן תוסף ויטמין D לחולים עם מחלת כליות, והדגימו ירידה עקבית בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים אלו. מחקר תצפיתי אחד בדק את ההשפעה של מתן תוסף ויטמין D למשתתפים בריאים, אך החוקרים מציינים כי המחקר לא העריך חשיפה לשמש ואת משך נטילת התוסף. במחקר נמצא כי הסיכון היחסי לתמותה קרדיווסקולארית היה נמוך יותר במשתתפים שנטלו ויטמין D, בהשוואה למשתתפים שלא נטלו את התוסף, ללא מובהקות סטטיסטית. 4 מחקרים תצפיתיים אחרים הדגימו קשר בין מתן תוסף סידן למשתתפים בריאים, ובין ירידה קטנה ולא מובהקת בתמותה הקרדיווסקולארית.

החוקרים מוסיפים כי 2 מחקרים אקראיים מבוקרים מצאו קשר בין מתן תוסף ויטמין D ובין ירידה קטנה ולא מובהקת סטטיסטית בתחלואה הקרדיווסקולארית. הם מדווחים כי מחקרים אקראיים מבוקרים שבדקו את ההשפעה של מתן סידן או סידן בשילוב עם ויטמין D, לא הדגימו השפעה עקבית או מובהקת סטטיסטית על התוצאות הקרדיווסקולאריות.

לאור תוצאות הסקירה החוקרים מסכמים כי במשתתפים עם מחלת כליה נמצא קשר חזק בין מתן תוסף ויטמין D ובין ירידה בתמותה הקרדיווסקולארית. ייתכן כי קיים יתרון למתן התוסף במשתתפים בריאים, אך הקשר שנצפה היה חלש. החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים בנושא, שיכללו יעדי מחקר קרדיווסקולאריים ומינונים מספקים של ויטמין D.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי קיים בסיס תיאורטי להשפעות השונות של ויטמין D, אך הראיות הקיימות לא תומכות במתן התוסף בהיקף רחב לאוכלוסיה הכללית. הכותבים מציינים כי לא ניתן להניח שמתן תוסף ויטמין D הוא בטוח, בייחוד לאור תוצאות מחקרים על מתן של ויטמינים אנטי-אוקסידנטים, ולכן יש להעריך את היתרונות והסיכונים האפשריים של התוסף במחקרים אקראיים מבוקרים.

Ann Intern Med 2010; 152: 307-14

Ann Intern Med 2010; 152: 315-23

Ann Intern Med 2010; 152: 327-29

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

  • ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב הניתוח (J Arthroplasty)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Arthroplasty דווח על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ניתוח רובוטי להחלפה מלאה של מפרק הירך מלווה בעלויות טיפול גבוהות יותר וסיכון מוגבר לסיבוכים ניתוחיים, כולל שבר סביב מפרק תותב ועירויים, בהשוואה לניתוח קונבנציונאלי להחלפת מפרק הירך. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל נתונים אודות כ-1.2 מיליון חולים (גיל […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    משלב פעילות גופנית עם Liraglutide עשוי לסייע בשימור איכות העצם במהלך ירידה במשקל (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי משלב פעילות גופנית עם טיפול ב-Liraglutide מהווה גישה יעילה להפחתת משקל המשמרת את צפיפות העצם באתרים בעלי חשיבות קלינית. החוקרים מדנמרק השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי קודם שכלל 195 חולים (גיל ממוצע של 42.82 שנים) עם השמנת-יתר וללא סוכר, אשר קיבלו טיפול להפחתת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה