השפעת Pioglitazone על רמות CETP בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך Diabetes Care)

בגברים עם סוכרת מסוג 2, מתן טיפול ב- Pioglitazone מביא לירידה בתכולת טריגליצרידים בכבד המלווה בירידה ברמות CETP (Cholesteryl Ester Transfer Protein) בדם ועלייה ברמות HDL, כך מדווחים מהולנד.

החוקרים בחנו את ההשפעות של Pioglitazone על ערכי CETP בדם ב-78 גברים עם סוכרת מסוג 2 (גיל ממוצע של 56.5 שנים) וערכי HbA1c של 7.1%. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב- Pioglitazone (30 מ”ג ביום) או Metformin (2000 מ”ג ביום); כל המשתתפים נטלו בנוסף Glimepiride (אמריל).

34 גברים בקבוצת Pioglitazone ו-37 גברים בקבוצת Metformin השלימו את המחקר. רמות HDL בדם ומסת CETP נקבעו בתחילת המחקר ולאחר 24 שבועות טיפול. בנוסף, תכולת טריגליצרידים בכבד נקבעה לפי בדיקת MRS (Magnetic Resonance Spectroscopy).

החוקרים מדווחים כי Pioglitazone הביא לירידה בתכולת טריגליצרידים בכבד, מ-5.9% בתחילת המחקר, ל-4.1% לאחר 24 שבועות (p<0.05) וירידה במסת CETP מ-2.33 ל-2.06 מיקרוגרם למ”ל (p<0.05); Pioglitazone הביא בנוסף לעליה ברמות HDL,  מ-1.22 mM ל-1.34 mM (p<0.05).

Metformin לא הביא לשינוי משמעותי באף אחד מהמדדים הללו.

לאחר 24 שבועות, תועדה קורלציה בין שינויים במסת CETP בדם ובתכולת טריגליצרידים בכבד בקבוצת המטופלים ב- Pioglitazone (r = 0.34,  p<0.05). לא תועד קשר דומה בקבוצת המטופלים ב-Metformin.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים שפורסמו לאחרונה, שמצאו כי תרופות קלאסיות להפחתת שומנים, מובילות לירידה נלווית בתכולת השומנים בדם ובביטוי CETP mRNA הכבדי, והתוצאה היא ירידה במסת CETP בדם.

לאור הקשר ההפוך בין רמות טריגליצרידים בדם ובין ערכי HDL , שתועד במחקרים אפידמיולוגים, ייתכן כי ירידה ברמות טריגליצרידים בדם עשויה להביא לעליה ברמות HDL. עם זאת, במחקר הנוכחי הירידה ברמות טריגליצרידים בדם לא הייתה שונה בין הקבוצות, וערכי HDL בדם עלו רק במעט בקבוצת המטופלים ב- Pioglitazone, עדות לכך שייתכן ומנגנון אחר עשוי להיות אחראי להבדלים הללו.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה