מאת ד”ר נגה ליפשיץ
מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אפריל 2010 של ה- American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי להחלפת 7-8% מצריכת השומן בפחמימות מורכבות למשך 6 שנים לא נמצאו השפעות שליליות על רמות הטריגליצרידים, HDL או סוגי הליפופרוטאינים השונים בנשים לאחר מנופאוזה.
המחקר כלל נשים בגיל 50-79 שנים ממחקר ה- Women’s Health Initiative Dietary Modification Trial, שנערך לבדיקת ההשפעה של תזונה דלת שומן ועשירה בירקות, פירות ודגנים על מחלה כרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את השפעת השינוי בהרכב הפחמימות על פרופיל השומנים והליפופרוטאינים. החוקרים חילקו באקראי את המשתתפות לדיאטת ההתערבות או לקבוצת ביקורת למשך ממוצע של 8.1 שנים.
מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, בשנה השישית למחקר נצפתה בקבוצת ההתערבות צריכת שומן כוללת נמוכה ב-7.8% וצריכת פחמימות כוללת גבוהה ב-7.6%. החוקרים מוסיפים כי ההבדל ברמות הטריגליצרידים בין הקבוצות היה 2.3 מ”ג/ד”ל בשנה הראשונה למחקר, 3.8 מ”ג/ד”ל בשנה השנייה למחקר, ו--0.8 מ”ג/ד”ל בשנה ה-6 למחקר. ההבדל ברמות ה-HDL היה -1.6מ”ג/ד”ל בשנה הראשונה למחקר, -0.7 מ”ג/ד”ל בשנה השנייה למחקר, ו--0.1 מ”ג/ד”ל בשנה ה-6 למחקר. גם לאחר תקנון לגיל, מוצא אתני והשמנת יתר התקבלו תוצאות דומות.
החוקרים מדווחים כי בקרב נשים לבנות עם סוכרת, נצפה בין הקבוצות הבדל של 33.8 מ”ג/ד”ל ברמות הטריגליצרידים, בעוד שבנשים שחורות עם סוכרת ההבדל ברמות הטריגליצרידים בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת היה 6.4 מ”ג/ד”ל. הם מוסיפים כי במחקר לא נצפו שינוים מובהקים בין הקבוצות ברמות האפוליפופרוטאינים או ליפופרוטאינים.
בין מגבלות המחקר ניתן לציין כי עבור רוב הנשים במחקר לא היו זמינים נתונים על רמות הליפופרוטאינים. כמו כן, החוקרים התבססו על דיווח עצמי של המשתתפות בנוגע להרכב התזונה, המידע הזמין כלל נתונים על הנשים רק החל משנה טרם ההתערבות, וקיים קושי להכליל את תוצאות המחקר על אוכלוסייה עם דיסליפידמיה משמעותית יותר וסיכון גבוה יותר למחלה קרדיווסקולארית.
לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי החלפה של 7-8% מצריכת השומן בפחמימות מורכבות למשך 6 שנים לא הובילה להשפעות שליליות על רמות הטריגליצרידים, HDL או סוגי הליפופרוטאינים, ומציינים כי נשים לבנות עם סוכרת ורמות טריגליצרידים גבוהות, עלולות לסבול מעלייה גדולה יותר ברמות הטריגליצרידים.
הם מסכמים כי המחקר תומך בבטיחות ארוכת הטווח של הדיאטה, בכל הנוגע לפרופיל השומנים בדם. אימוץ הדיאטה בשילוב עם פעילות גופנית, עשוי לסייע לירידה במשקל באנשים המעוניינים לצמצם את צריכת השומן שלהם.
במאמר מערכת שפורסם בתגובה, נכתב כי במחקר לא נמצא הבדל בגורמי הסיכון או במדדים קליניים בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת, ולכן לדעת הכותב דיאטה זו אינה מומלצת כהתערבות, שכן קיימות חלופות אחרות.
Am J Clin Nutr. 2010;91:829-830
Am J Clin Nutr. 2010;91:860-874









תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!