מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Clinical Nutrition עולה קשר בין נטילת מולטי-ויטמינים ובין סיכון מוגבר לסרטן שד.
החוקרים בחנו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין נטילת מולטי-ויטמינים ובין היארעות סרטן שד פולשני, במדגם Swedish Mammography Cohort. בשנת 1997, 35,329 נשים ללא-ממאירות השלימו שאלון למילוי עצמי לאיסוף נתונים בנוגע לנטילת מולטי-ויטמינים וכן גורמי סיכון אחרים לסרטן שד.
לדברי החוקרים, במהלך מעקב ממוצע של 9.5 שנים (334,117 שנות-אדם), 974 נשים אובחנו עם סרטן שד. יחס הסיכון בנשים שדיווחו על נטילת מולטי-ויטמינים עמד על 1.19 (95% CI = 1.04-1.37).
החוקרים מסכמים כי לאור ממצאי המחקר, יש לערוך מחקרים נוספים בנושא. עם זאת, הם מציינים מספר מגבלות למחקר. ראשית, המחקר מדגים רק קשר בין המחלה ובין נטילת מולטי-ויטמינים ואינו מוכיח כי מולטי-ויטמינים תורמים ישירות לסרטן שד. בנוסף, הערכת תוספי תזונה נקבעה על-סמך שאלונים עצמיים. הטיית סיווג של החשיפה עשויה להשפיע על הערכת יחס הסיכון. לסיום, מדובר היה במחקר תצפיתי, לכן, למרות שהחוקרים תקננו לגורמי סיכון מוכרים לסרטן שד, לא ניתן לשלול את האפשרות כי גורמים אלו עשויים לנבוע מערפלנים אחרים.
American Journal of Clinical Nutrition, published early online on 24 March 2010






תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!