האם יש תועלת במתן RtPA לטיפול בשבץ מעבר לשלוש השעות הראשונות? (מתוך Stroke)

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה במהדורת יוני של Stroke עולה כי יש תועלת מסוימת במתן טיפול תרומבוליזה בחולים עם שבץ, לאחר למעלה משלוש שעות מהופעת התסמינים.

עם זאת, החוקרים מציינים כי אין מספיק נתונים בכדי לקבוע אם יש להרחיב את ההתוויות הנוכחיות למתן rtPA (Recombinant Tissue Plasminogen Activator) לתת-קבוצות נוספות.

החוקרים ערכו את המחקר בתקווה לזהות גורמים העשויים להשפיע על הסיכון והתועלת, וכן לזהות את חלון הזמן המקסימאלי למתן הטיפול. הסקירה כללה 11 מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפול ב-rtPA ב-2977 חולים עם שבץ איסכמי (99% היו מתחת לגיל 80).

במרבית המחקרים הטיפול ניתן עד 6 שעות מהופעת השבץ, בעוד שההנחיות במדינות רבות תומכות במתן rtPA בתוך שלוש שעות מתחילת האירוע המוחי.

rtPA הביא לירידה משמעותית בשיעור החולים עם תוצאות גרועות לאחר שלושה חודשים, כפי שהוגדר לפי מדד Modified Rankin Scale Score של 3-6 (בסולם של 0-6). החוקרים מעריכים כי עבור כל 1000 מטופלים במהלך שש השעות הראשונות, חלה ירידה של 60 חולים במספר מקרי התמותה או התלות לאחר 3 חודשים.

טיפול בתוך שלוש שעות מהופעת האירוע לווה בתוצאות טובות יותר (יחס סיכונים לתמותה או תלות לאחר שלושה חודשים של 0.64,  p=0.0008), למרות שלמתן טיפול לאחר 3-6 שעות עדיין הייתה השפעה חיובית (OR = 0.85,  p=0.04).

מתן rtPA הביא לעליה בסיכון לדימום תוך-גולגולתי, אך ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה מוקדמת. למעשה, הטיפול הפחית משמעותית את מקרי התמותה מסיבות שאינן קשורות לדימום תוך-גולגולתי.

החוקרים מדווחים כי הרושם היה כי חולים עם שבץ בינוני זכו לתועלת רבה יותר מתרומבוליזה, בהשוואה לחולים עם שבץ חמור, אך הם מציינים כי הסקירה כללה מדגם קטן של חולים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, ולהתמקד בחולים מעל גיל 80, באירועי שבץ בדרגה חמורה יותר, בסוגי שבץ שונים, במחלות רקע, בנטילת אספירין טרם האירוע המוחי, הממצאים בבדיקות הדמיה שונות והזמן עד למתן הטיפול.

Stroke 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה