למושתלי תומכנים קיים סיכון ניתוחי מוגבר למוות או אירועים איסכמיים בניתוחים לא לבביים (מתוך ה- Circulation: Cardiovascular Interventions)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Circulation: Cardiovascular Interventions ב- 4 במאי, עולה כי חולים שעברו לאחרונה השתלת תומכן, ועוברים ניתוח לא לבבי, מצויים בסיכון מוגבר לאירועים כליליים, כולל איסכמיה לבבית, אוטם לבבי ומוות, סביב הניתוח.

עוד עולה כי אירועי מוות או איסכמיה לבבית קורים בשכיחות גבוהה יותר כאשר הניתוח מבוצע תוך 6 שבועות מהשתלת התומכן, ובלטו יותר בחולים שעברו השתלת תומכן עקב תסמונת כלילית חריפה.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר העוקבה הלאומי הראשון אשר משווה תופעות לבביות באופן שיטתי בחולים שעברו השתלת תומכן מצופה תרופה (drug-eluting ) או תומכן מתכת שאינו מצופה (bare-metal), ועוברים ניתוח לא לבבי.  

המחקר הנוכחי כלל מידע לגבי 1,953 נבדקים מתוך ה- Scottish Coronary Revascularization Register, אשר עברו ניתוחים לא לבביים.  29% מכלל הנבדקים טופלו בלפחות תומכן אחד מצופה תרופה, ו 71% בתומכני מתכת בלבד.  כשליש מהנבדקים עברו ניתוחים אורתופדיים וניתוחי עמוד שדרה, כ- 19% עברו ניתוחים קוסמטיים או שחזוריים, ו 16% עברו ניתוחים במערכת העיכול.

מתוצאות המחקר עולה כי 42% מכלל החולים נפטרו או עברו אירוע איסכמי אם הניתוח בוצע תוך 6 שבועות מהשתלת התומכן, כאשר רק 12.8% נפטרו או עברו אירוע איסכמי אם הניתוח בוצע תוך יותר מ- 6 שבועות.  לא הודגמו הבדלים זמניים בתוצאות בין שתי קבוצות התומכנים.

תוצאות קרדיו-וסקולאריות עפ”י מרווח הזמן לאחר השתלת התומכן


















































































תוצאה


< 42 יום (%)


42 יום עד שנה (%)


> שנה (%)


P value


כל התומכנים






מוות/אירוע איסכמי


42.4


14.5


11.7


<0.0001


מוות


5.1


0.9


0.2


<0.0001


אוטם לבבי


8.5


0.7


0.6


<0.0001


תומכני מתכת






מוות/אירוע איסכמי


45


13.6


11.7


<0.001


מוות


5


1


0.1


<0.0001


אוטם לבבי


7.5


0.6


0.5


<0.0001


תומכנים מצופי תרופה






מוות/אירוע איסכמי


36.8


16.1


12.4


0.017


מוות


5.3


0.8


0.4


0.049


אוטם לבבי


10.5


0.8


1.1


0.001

הסיכון לתמותה בזמן האשפוז ואירועים לבביים איסכמיים היה גבוה יותר בקרב חולים שעברו השתלת תומכן עבור תסמונת כלילית חריפה בהשוואה לאלו שעברו את הפרוצדורה עקב מחלה כלילית יציבה.

לטענת החוקרים, פירוש אחד של המידע שעלה ממחקרם, הינו כי ניתוח לא לבבי יכול להתבצע לאחר תקופה של 6 שבועות ממועד השתלת התומכן, מבלי לטמון בחובו סיכון מוגבר לאירועים לבביים, ללא קשר לסוג התומכן שהושתל.  יחד עם זאת, יש להזהר ממסקנה כזו, היות והסיכון לתמותה היה עדיין מוגבר פי 4 בתקופה שבין 6 שבועות ועד שנה ממועד השתלת התומכן, בהשוואה לזה שנצפה כאשר הניתוח בוצע יותר משנה לאחר השתלת התומכן.

החוקרים מציינים כי ההנחיות הנוכחיות ממליצות כי  חולים שעברו השתלת תומכן מתכת יקבלו במשך חודש לפחות, טיפול סותר טסיות כפול, לפני הפסקת טיפול לצורך ניתוח לא לבבי.  עבור אלו שעברו השתלת תומכן מצופה תרופה, ההנחיות ממליצות על טיפול סותר טסיות כפול במשך 12 שבועות לפחות בטרם ביצוע ניתוח לא לבבי.

החוקרים מודעים לכך שדחיית ניתוחים לא לבביים עד לחלוף 12 שבועות, הינה בעלת השפעה משמעותית על איכות חיי החולים, ועל התקדמות המצב הרפואי בגינו הם אמורים להנתח, אולם הם מדגישים כי נחוצים מחקרים נוספים בקנה מידה גדול על מנת לאשר את הסיכון הלבבי סביב הניתוח בחולים מושתלי תומכנים, אשר עוברים ניתוח לא לבבי, בטרם יבוצעו שינויים בהנחיות הנוכחיות.

Circ Cardiovasc Interv 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה