עלייה בהיקף מותניים ובמשקל והתפתחות סוכרת (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Diabetes Care עולה כי עלייה בהיקף מותניים ובמשקל הגוף מנבאים התפתחות סוכרת.

החוקרים מסבירים כי בחולים עם הפרעה ברמות סוכר בצום (IFG: Impaired Fasting Glucose) קיים סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. לדבריהם, אעפ”י שהשמנה ויסארלית והיקף מותניים הינם גורמי סיכון בולטים לסוכרת מסוג 2, ההשלכות של עלייה בהיקף מותניים בנבדקים עם IFG לא נבחנו לעומק, בפרט באלו שאינם בעלי עודף משקל או השמנת-יתר. במאמר המובא להלן החוקרים מדווחים על החשיבות היחסית של עלייה בהיקף המותניים ובמשקל הגוף בכל הנוגע להתקדמות לסוכרת, במשתתפים עם הפרעה ברמות סוכר בצום.

החוקרים התבססו על נתוני D.E.S.I.R (Data from and Epidemiological Study on the Insulin Resistance syndrome) ובחנו את היארעות סוכרת במהלך 9 שנים, בקרב 979 גברים ונשים עם IFG. לאחר תקנון לגורמי סיכון בתחילת המחקר, החוקרים זיהו קשר מובהק בין עלייה בהיקף מותניים ובמשקל גוף ובין היארעות סוכרת. יחסי הסיכויים עמדו על 1.79 עבור היקף מותניים (95% CI = 1.45-2.21) ו-1.86 עבור משקל הגוף (95% CI = 1.51-2.30).

בחולים עם ערכי BMI בסיסיים של מתחת ל-25 ק”ג למ”ר, ההשפעה של עלייה בהיקף המותניים הייתה בולטת יותר (OR = 2.40,  95% CI = 1.63-3.52) בהשוואה למשתתפים עם ערכי BMI של 25 ק”ג למ”ר ומעלה (OR = 1.66,  95% CI = 1.28-2.16). תקנון לשינויים נלווים באינסולינמיה או בגרסה העדכנית של מדד HOMA2-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance) לא העלים את ההבדלים. ההשפעה של השינוי במשקל הייתה דומה בשתי קבוצות BMI.

החוקרים מדגישים כי במטופלים עם הפרעה ברמות סוכר בצום חשוב לנטר ולמנוע עלייה בהיקף המותניים, בפרט באלו עם ערכי BMI של מתחת ל-25 ק”ג למ”ר.

מגבלות המחקר כוללות העדר מדד זהב להערכת רגישות לאינסולין (דוגמת Euglycemic-Hyperinsulinemic Clamp).

הפרעה בתפקוד תאי ביתא הינה מרכיב חשוב המאפיין חולים עם הפרעה ברמות סוכר בצום והוכח כי הפרשת אינסולין ירודה הינה מנגנון חשוב המוביל לסוכרת ברזים. החוקרים משערים כי עלייה בהיקף המותניים עשויה להוביל לשינויים נוספים בהפרשת אינסולין, מעבר לשינויים הנובעים מהחמרה בעמידות לאינסולין.

Diabetes Care. Published online May 18, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה