למידה באמצעות שיחת ועידה בוידיאו הינה שיטה יעילה עבור מתמחים בבתי חולים כפריים (מתוך ה- Journal of the American College of Radiology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגיליון פברואר של הירחון Journal of the American College of Radiology עולה כי מתמחים ברדיולוגיה שהשתתפו בלמידה מעשית באמצעות שיחות ועידה בוידיאו, דירגו שיטה זו בציונים בינוניים עד גבוהים, אולם טענו כי השיטה יעילה יותר עבור הרצאות מאשר עבור דיונים.

לדברי החוקרים, שיחות ועידה בוידיאו עשויות לסייע להתגבר על מכשולי זמן והוצאות נסיעה, אשר מונעות ממתמחים באיזורים כפריים השתתפות בתוכניות לימודיות בבתי חולים מרכזיים.  הם מוסיפים, כי חלה עלייה בשימוש בשיטות אלו בשנים האחרונות, לאור עלותן הנמוכה ואיכויותיהן ההולכות ומשתפרו. 

במחקר הנוכחי נכללו 28 מתמחים בשנה שנייה להתמחות בתכנית התמחות ברדיולוגיה באירלנד, וכן 8 רדיולוגים בכירים ששימשו כמתאמי תכניות לימודים בכל מרכז רפואי.  הקורס בלמידה מעשית התמקד בלימוד המתמחים כיצד ליישם עקרונות של רפואה המבוססת על ראיות (EBM – evidence-based medicine) בעבודתם היומיומית.  הקורס כלל 16 שיעורים שבועיים בני שעה אחת, במהלכן ניתנה הרצאה בשיחת וידיאו ע”י רדיולוג בכיר בבית חולים מרכזי.  בנוסף נערכו דיונים אינטראקטיביים באמצעות שיחות הוידיאו בין רדיולוג בכיר וקבוצות קטנות של מתמחים.

21 מתמחים וכן 8 רופאים בכירים מילאו שאלון בנוגע לחווית הלימוד שלהם, לאחר השיעור השמיני, ו 13 מתמחים ו 5 רופאים בכירים מילאו שאלון נוסף בתום הקורס.  שני השאלונים כללו שאלות פתוחות יחד עם שאלות בחירה מרובה בנוגע לשביעות רצון.  בנוסף, מתמחים מ- 5 מוסדות רפואיים קיימו דיון במהלך השיעור ה- 15 באמצעות שיחת וידיאו.

מתוצאות המחקר עולה כי מתמחים דירגו את קורס שיחות הועידה בוידיאו בציון חציוני וממוצע של 4 (מתוך 5), בשאלון שחולק באמצע הקורס.  בשאלון הסופי, ניתן ציון חציוני של 4 וממוצע של 3.5 לשאלה האם אותו רופא יסכים להשתתף בקורס המועבר בשיחות וידיאו גם בנושאים נוספים.  כמו כן ניתן ציון חציוני של 4 וממוצע של 4.2 לשאלה האם הקורס סייע למיומנויות EBM של אותו רופא.

עוד עולה כי ההרצאות שניתנו במסגרת הקורס זכו לציון גבוה מצד הנשאלים, בעוד שדיונים אינטראקטיביים באמצעות שיחות וידיאו זכו לדירוג מעט נמוך יותר.  בנוסף, הנשאלים חשו כי על איכות הוידיאו והאודיו להשתפר על מנת להקל על התקשורת באמצעי זה.

החוקרים מציינים כי קיימות מספר דרכים לשפר את חווית שיחות הועידה בוידיאו עבור מתמחים, ומוסיפים כי אמצעי זה של תקשורת הפך את הלמידה לאפשרית עבור מתמחים באיזורים מרוחקים, עניין בעל יתרונות הגוברים על המגבלות הטכניות של השיטה.

בין מגבלות המחקר יש לציין את גודלו הקטן של המדגם, וכן את השימוש בשאלונים אשר היו עלולים להוביל להטיות במענה עליהם.

החוקרים מסיקים כי השימוש בשיחות ועידה בוידיאו עשוי להעביר קורס באופן מוצלח ויעיל, תוך שביעות רצון גבוהה בקרב משתתפיו ובקרב מעבירי הקורס.

Journal Am Col Rad

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה