תוצאות מבטיחות לתיקון אנדווסקולארי של קרע מפרצת בחלק החזי על אבי העורקים (מתוך Circulation)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Circulation עולה כי תיקון אנדווסקולארי דחוף בחולים עם קרע מפרצת באבי העורקים החזי עשויה להציל את חייהם של חולים נבחרים.

לדברי החוקרים, בניגוד לאבי העורקים הבטני, קרע של מפרצות בחלק היורד של אבי העורקים החזי הוא סיבוך נדיר. בעוד שידוע כי תיקון אנדווסקולארי מביא לשיפור ההישרדות בחולים עם קרע של מפרצת אבי העורקים הבטני, רק לאחרונה הפרוצדורה הפכה זמינה לתיקון מפרצות באבי העורקים החזי.

במטרה להעריך את חשיבות תיקון אנדווסקולארי של אבי העורקים החזי, החוקרים בחנו את התוצאות ב-87 חולים שעברו את הפרוצדורה בין השנים 2002 ו-2009.

ב-95.4% מהחולים המפרצת הקרועה טופלה בהצלחה במהלך תיקון אנדווסקולארי של אבי העורקים החזי. שיעורי התמותה לאחר 30 ימים עמדו על 18.4%. הסיכון הגבוה ביותר תועד בחולים שהתקבלו במצב של שוק היפוולמי (יחס סיכויים של 4.75,  p=0.014) ועם חזה דם (יחס סיכויים של 6.65,  p=0.008) לאחר תקנון לגיל.

לפרוצדורה סיכון נוירולוגי משמעותי. שבעה חולים אובחנו עם שבץ סביב הפרוצדורה, כולל ארבעה חולים שמתו בעקבות אירוע מוחי ושבעה חולים שהפכו משותקים.

דלף משתל אנדווסקולארי מהווה מקור נוסף לדאגה וזוהה ב-16 חולים במחקר (18.4%) בתוך 30 ימים מהפרוצדורה.

חציון המעקב אחר החולים ששרדו לאחר 30 ימים עמד על 13 חודשים. בשלב זה נרשמו ארבעה מקרי תמותה נוספים, ושיעורי התמותה על-רקע מפרצת עמדו לאחר ארבע שנים על 25.4%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לתיקון אנדווסקולארי של קרע מפרצת בחלק היורד של אבי העורקים החזי תוצאות מבטיחות. הם מציינים כי מרבית החולים הללו מתים עוד בטרם הגעה לבית החולים ושיעורי התמותה עולים על 90%.

במאמר מערכת שהתייחס לממצאי המחקר נכתב כי המחקר מבוסס על חולים שנבחרו בקפידה, תחת ההנחה כי קיימת תועלת אפשרית בפרוצדורה זו. מדובר במרכיב מרכזי בהצלחת תיקון אנדווסקולארי של מפרצת באבי העורקים החזי.

Circulation 2010;121:2718-2723

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה