החשיבות הפרוגנוסטית של וריאביליות בתסמיני אי-ספיקת לב (Eur J Cardiovasc Nurs)

בחולים עם אי-ספיקת לב עם שונות מיום ליום בהופעת קוצר נשימה או בצקת, פרוגנוזה גרועה יותר לאחר 30 ימים, בהשוואה ליתר החולים, ללא-תלות בחומרת התסמינים, כך עולה מסקירה חדשה שפורסמה ב-European Journal of Cardiovascular Nursing.

החוקרים מוסיפים כי הם לא זיהו קשר בין חומרת תסמיני אי-ספיקת לב ובין תוצאות פחות טובות.

לדברי החוקרים, הממצאים עשויים לסייע בהבנת הסיבות לכך שחולים עם אי-ספיקת לב לעיתים קרובות אינם פונים לסיוע רפואי במועד, בעקבות החמרה בתסמיניהם. הם מעלים את האפשרות כי חולים עם שונות רבה בתסמינים, עשויים להתרגל לשינויים הללו. כתוצאה מכך, הם מצפים לשיפור בתסמינים, כפי שהיה בעבר ולכן אינם פונים לקבלת טיפול במועד.

אולם, חולים עם דפוס תסמינים קבוע, נוטים לפנות מוקדם יותר לטיפול בעקבות החמרה בתסמיניהם, מאחר שאינם רגילים לכך. כתוצאה מכך, ניתן טיפול בשלב מוקדם יותר.

מדגם המחקר כלל 71 חולים עם אי-ספיקת לב כרונית, טופלו במרפאות בשני מרכזים רפואיים בארה”ב ומרכז רפואי באוסטרליה. המשתתפים דירגו את התסמינים לפי סולם של עשר נקודות בכל יום, במהלך 30 ימים. החולים נותרו במעקב למשך שנה אחת, במטרה לקבוע את שיעור האשפוזים והתמותה על-רקע אי-ספיקת לב.

במהלך תקופת המחקר, החוקרים תיעדו שני מקרי תמותה -18 אשפוזים על-רקע אי-ספיקת לב. כאשר החוקרים התמקדו באשפוזים אלו בלבד, התוצאות היו גרועות יותר משמעותית בחולים עם וריאביליות רבה בתסמיני קוצר-נשימה ובצקות, אך לא עם קשיי שינה ועייפות.

מניתוח רב-משתנים עולה כי וריאביליות בקוצר-נשימה ובצקות הינה גורם מנבא משמעותי להישרדות ללא-אירועים, ללא תלות בגיל, מין, רמה תפקודית לפי סיווג NYHA וחומרת התסמינים. חומרת התסמינים עצמה לא ניבאה את התוצאות.

מממצאי המחקר עולה כי לא ניתן להסתפק בניטור הממצאים בלבד במידה והחולים אינם מגיבים לתסמיניהם או מייחסים להם את המשמעות הנכונה. לפיכך, יש חשיבות רבה להדרכת החולים בנושא.

Eur J Cardiovasc Nurs 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה