התועלת של ניתוח בריאטרי בהפחתת הצורך ועלויות הטיפול בסוכרת (Arch Surg)

ממחקר חדש שפורסם במהדורת אוגוסט של Archive of Surgery עולה כי ניתוח בריאטרי עשוי להפחית את הצורך בטיפול תרופתי ולצמצם את עלויות הטיפול הרפואי בחולי סוכרת מסוג 2. 

לדברי החוקרים, ניתוח בריאטרי מוביל לירידה ארוכת-טווח במשקל הגוף, לצד שיפור באורח החיים והפחתת שיעורי התמותה. אין מחקרים רבים להערכת ההשפעה של הניתוח הבריאטרי על סוכרת מסוג 2 ועלויות הטיפול.

במטרה לבחון את הנושא עקבו החוקרים אחר 2235 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2 משבע מדינות. המשתתפים עברו ניתוח בריאטרי בתקופה שבין 1 בינואר, 2002 ועד 31 בדצמבר, 2005. החוקרים בחנו את הנתונים אודות נטילת תרופות לטיפול בסוכרת וחציון עלויות הטיפול הרפואי בשנה.

ניתוח בריאטרי הוביל להפסקת הטיפול בתרופות לסוכרת ב-1669 משתתפים (74.7%) לאחר שישה חודשים. שיעור זה עלה ל-80.6% לאחר שנה אחת ו-84.5% שנתיים לאחר הניתוח. בנוסף, תועדה ירידה בשימוש בכל משפחות התרופות לטיפול בסוכרת.

כמו כן, תועדה ירידה ארוכת-טווח בעלויות הטיפול הרפואי. עלות הניתוח נעה סביב 30,000 דולרים; בשנה הראשונה לאחר הניתוח, חלה עליה של 9.7% בעלויות הטיפול (616 דולרים לאדם, בהשוואה לחציון עלות שנתית של 6376 דולרים לאדם, טרם הניתוח). עם זאת, בשנה 2 ובשנה 3, העלויות ירדו ב-34.2% (2179 דולרים) ו-70.5% (4498 דולרים) בהשוואה לאותן עלויות שנתיות טרם הניתוח של 6376 דולרים, שתועדו שנה-שנתיים לפני הניתוח.

לדברי החוקרים, מהמחקר הנוכחי עולה קשר בין ניתוח בריאטרי ובין אי-תלות בתרופות לאיזון סוכרת מסוג 2 במרבית המשתתפים, עם הפחתת עלויות הטיפול הרפואי בתוך שנתיים לאחר הניתוח. הפחתת עלויות הטיפול עשויה להצביע על שיפור במצב הבריאותי בעקבות טיפול מוצלח בהשמנה וסוכרת מסוג 2.

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר, הן העובדה שלכל המשתתפים היה ביטוח רפואי, ולכן לא ניתן להכליל את הממצאים לאוכלוסיות שאינן מבוטחות, או אלו עם כיסוי ביטוחי מוגבל.

החוקרים כותבים כי העדר התלות בתרופות לסוכרת זוהה בחודשים הראשונים לאחר הניתוח, ללא הקורלציה הצפויה עם הירידה ההדרגתית במשקל. ממצא זה תומך בתיאוריה לפיה ריפוי סוכרת אינו נובע מירידה במשקל בלבד, אלא מתווך ע”י הורמונים של הקיבה, כאשר החשובים בהם הם PYY (Peptide YY), GLP (Glucagonolike Peptide) ו-Pancreatic Polypeptide.

Arch Surg. 2010;145:726-731

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה