מה בין תחרותיות ואגרסיביות ובין הסיכון הקרדיווסקולארי? (מתוך Hypertension)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Hypertension עולה כי אנשים בעלי אופי אנטגוניסטי, ובייחוד אלו עם תכונות כתחרותיות ואגרסיביות, עשויים להימצא בסיכון מוגבר לאוטם לבבי או שבץ מוחי, וזאת מאחר ומראים עובי רב יותר של דופן עורקי התרדמה.

לאחר שבחנו למעלה מ-5,000 בני אדם בסרדיניה, איטליה, מצאו החוקרים האמריקאים כי אלו מהנבדקים אשר הראו ציונים גבוהים במדדי תכונות אופי אנטגוניסטיות במבחן אישיות סטנדרטי היו בעלי עובי רב יותר של עורקי התרדמה באולטראסאונד בהשוואה לאלו עם אופי יותר ‘נוח’. לדבריהם, עובי האינטימה-מדיה (Intima-media thickness, IMT) של עורק התרדמה הינו גורם סיכון בלתי תלוי לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים מסבירים כי מצאו במחקרם זה שעל אף שגברים נטו להראות עורקים בעלי דופן עבה יותר בהשוואה לנשים, נשים אנטגוניסטיות באופיין הראו עובי דפנות העורק הדומה לזה של הגברים בעלי קווי אופי אלו. לפיכך, הקשר בין אנטגוניזם ובין עובי העורקים היה חזק יותר עבור נשים, הם טוענים. בנוסף, על אף שהתעבות של דפנות העורק הינו סימן להזדקנות, אנשים צעירים אשר הראו תכונות אופי אנטגוניסטיות כבר הראו התעבות שכזו, הם מציינים, וזאת גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים כגון הרגלי העישון.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי המדובר בעוקבה מבוססת-אוכלוסיה וכי יש צורך בהמשך המחקר בתחום בהקשר הקליני. אף על פי כן, הם מציעים כי כדאי אולי שרופאים ישקלו אנטגוניזם וקווי אופי נוספים בבקשם להעריך את הסיכון של הפרט. לדבריהם, תוצאות המחקר הנוכחי עשויות לסייע בקביעת אילו מהמטופלים צפוי להרוויח כתוצאה מהתערבויות מכוונות כגון סדנה לניהול כעסים, לדוגמא.

החוקרים מוסיפים כי ישנו גוף ידע ההולך ומצטבר בספרות ומדגים כיצד הבדלים אישיים בתכונות אופי הקשורות לאנטגוניזם מנבאות מגוון של תוצאות קרדיווסקולאריות, אולם לדבריהם רבות מעבודות אלו התמקדו בביטויים הקליניים של מחלת לב כלילית. הם מציינים כי התקדמויות שחלו בטכנולוגיות בלתי פולשניות מאפשרות כיום לחוקרים להעריך סמנים פוטנציאליים של טרשת עורקים, מצב פרה-קליני למחלת לב כלילית.

במחקרם זה, ביקשו החוקרים לבחון את הקשרים הקיימים והפרוספקטיביים בין שישה היבטים של אופי אנטגוניסטי ובין מדד ה-IMT בקרב 5,614 מתושבי איטליה בארבעה כפרים בסרדיניה, כחלק ממחקר ה-Sardinia Study of Aging. גיל הנבדקים נע בין 14 ו-94 שנים (גיל ממוצע, 42 שנים) ו-58% מהם היו נשים. הנבדקים נתבקשו להשיב לשאלון אישיות סטנדרטי, אשר כולל שישה מרכיבים של תכונות שניתן לכנותן בכלליות Agreeableness, והן: אמון, ישירות, אלטרואיזם, היענות, צניעות וגמישות מחשבתית.

בנוסף, ביצעו החוקרים שתי מדידות של ה-IMT בהפרש של שלוש שנים זו מזו, על מנת לבחון שמא תכונות אופי אלו מנבאות עלייה בעובי דפנות העורק. הנבדקים עברו גם בדיקות סקר ללחץ דם גבוה, רמות כולסטרול וטריגליצרידים, רמת הגלוקוז בצום ובדיקות סקר לסוכרת, והתוצאות תוקננו למדדים אלו.

החוקרים מדווחים כי אלו מהנבדקים אשר הראו ציון ב-10% התחתונים של קווי האופי שכונו Agreeableness (ולפיכך הינם בעלי אופי אנטגוניסטי) היו בעלי סיכון מוגבר של כ-40% ל-IMT מוגבר. לפיכך, הם מסבירים, ההשפעה על דפנות העורקים הייתה דומה בכך לתסמונת המטבולית.

החוקרים מסכמים כי קביעת אלו מבין תכונות האופי תורמת לעובי דפנות העורקים יתכן ותוכל לסייע לאיתור המטופלים המצויים בסיכון הרב ביותר ואשר צפויים לפיכך להרוויח כתוצאה מהתערבויות ממוקדות.

Hypertension 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה