האם מתן קורטיקוסטרואידים נשאפים במינון עולה מסייע לטיפול בהתקפי אסתמה? (מתוך Cochrane Database of Systematic Reviews)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-6 באוקטובר פורסמה ב- Cochrane Database of Systematic Reviews סקירת ספרות מערכתית בנושא הטיפול בקורטיקוסטרואידים נשאפים (Inhaled corticosteroid, ICS) באסתמה. לדברי החוקרים, לא נמצא קשר בין העלאת מינון ה-ICS במהלך התקפים, ובין ירידה בסיכוי להתקפים הדורשים טיפול פומי בקורטיקוסטרואידים.

החוקרים מסבירים כי ההנחיות הקיימות לטיפול באסתמה, ממליצות על הכפלת מינון ה-ICS כשלב הראשון בעת החמרת המחלה. בסקירה הנוכחית הם רצו לבחון את הבטיחות והיעילות של העלייה במינון ה-ICS. לצורך כך הם השוו בין חולי אסתמה שטופלו באמצעות עלייה במינון ה-ICS בתחילת החמרה ובין חולי אסתמה שהמשיכו ליטול ICS במינון האחזקה בתחילת ההחמרה.

החוקרים ערכו חיפוש ב- Cochrane Airways Group Specialised Register, המכיל תוצאות חיפוש ממאגרי הנתונים CENTRAL, MEDLINE, EMBASE ו-CINAHL, לאיתור מאמרים רלוונטיים. בין הקריטריונים להכללה ניתן לציין מאמרים אקראיים-מבוקרים שהשוו בין עלייה במינון ה-ICS ובין המשך טיפול ב-ICS במינון האחזקה בחולי אסתמה אמבולטוריים, ומשתתפים בכל טווחי הגיל עם אסתמה פרסיסטנטית למרות טיפול אחזקה ב-ICS.

החוקרים איתרו 5 מחקרים מתאימים, שכללו 1,250 משתתפים עם אסתמה קלה-בינונית, מהם 28 ילדים ו-1,222 מבוגרים. הם מדווחים כי מינון ה-ICS הבסיסי הממוצע היה 555 מ”ג/יום (טווח 200-795 מ”ג/יום), וכי מינון ה-ICS הממוצע לאחר העלייה במינון היה 1,520 מ”ג/יום (טווח 1,000-2,075 מ”ג/יום), כאשר המינון הוא ביחידות שוות ערך ל- CFC-Beclomethasone dipropionate.

מהתוצאות עולה כי לא נמצא קשר מובהק בין עלייה במינון ה-ICS ובין ירידה בסיכוי לטיפול פומי בקורטיקוסטרואידים, בהשוואה להמשך טיפול ב-ICS במינון אחזקה (OR 0.85, 95% CI 0.58-1.26).

במחקרים שנסקרו לא דווח על תופעות לוואי חמורות. כמו כן, למשתתפים שטופלו בהעלאת מינון ה-ICS נמצא סיכוי דומה לסבול מתופעות לוואי לא-חמורות, לעומת משתתפים בהם לא שונה מינון ה-ICS.

בין מגבלות הסקירה מציינים החוקרים כי נמצאו נתונים מעטים בלבד על ילדים, וכן הטיית פרסום אפשרית.

הם מסכמים כי בקרב מבוגרים הסובלים מאסתמה ומקבלים טיפול אחזקה ב-ICS, לא נמצא קשר בין עלייה במינון ה-ICS בתחילת החמרה של המחלה ובין ירידה בסיכוי להחמרה הדורשת טיפול פומי בקורטיקוסטרואידים. לדבריהם, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Cochrane Database Syst Rev. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה