לחסמי בתא אין תועלת אם תפקוד חדר שמאל שמור לאחר אוטם לבבי (מתוך ה- American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון American Journal of Cardiology ב- 9 בספטמבר, עולה כי כאשר חולים עם STEMI (ST-segment elevation myocardial infarction) חריף מדגימים תפקוד תקין של חדר שמאל בשלב מוקדם לאחר התערבות בצורת צנתור, מתן טיפול כרוני בחסמי בתא לא ישפר את מהלכם הקליני.

ממצאי המחקר הנוכחי עומדים בסתירה להנחיות ה- American Heart Association וגורמים נוספים הממליצים על טיפול בחסמי בתא כרוני לאחר STEMI.

החוקרים מאמינים כי העדויות הקיימות אינן מדגימות יתרון לטיפול בחסמי בתא לאחר צנתור ב- STEMI.  ההנחיות, לדבריהם, מבוססות על ניסיון עם חולים שעברו אנגיופלסטיה או ניתוח מעקפים אך לא רה-פרפוזיה מוקדמת.

החוקרים מוסיפים כי זיהוי של חולי STEMI אשר עשויים אכן להפיק תועלת מטיפול בחסמי בתא יפחית עלויות רפואיות וימנע תופעות לוואי הנובעות מן הטיפול.

במחקר הנוכחי ניתחו החוקרים מידע אודות 910 חולים שעברו התערבות צנתורית תוך 24 שעות מהופעת ה- STEMI.

38% קיבלו חסמי בתא בשחרורם מבית החולים, על אף שהשיעור נע בין 0% ל- 100% בקרב 37 בתי החולים שנכללו במחקר.  יתר לחץ דם, LVEF (left ventricular ejection fraction) נמוך מ- 40%, אוטם בעורק ה- anterior descending coronary artery ושימוש בסטטינים היו יותר נפוצים בקרב קבוצת חסמי הבתא.

תמותה כללית לאורך 3 שנים עמדה על 6.6%, ולא הודגם הבדל בין חולים שקיבלו חסמי בתא ואלו שלא (יחס סיכוי מותאם, 1.1; p=0.7).

שיעור האירועים הלבביים המג’וריים כולל תמותה מכל הגורמים, אוטם לבבי חוזר ואשפוזים עקב אי ספיקת לב עמד על 12.6% ולא השתנה בין הקבוצות (יחס סיכויים מותאם, 1.1; p=0.5).

מאידך, כאשר החוקרים בדקו רק את 125 החולים עם LVEF נמוך בשחרורם, נמצאו תוצאות טובות יותר באלו שקיבלו חסמי בתא.  חולים אלו הדגימו שיעור נמוך יותר של מוות לבבי (1.6% לעומת 11.1%, p = 0.02) ושל אירועים לבביים מג’וריים (14.5% לעומת 31.8%, p = 0.009) בהשוואה לאלו שלא נטלו חסמי בתא.

לא הודגמה השפעה שכזו בקרב 567 הנבדקים עם LVEF גבוה מ- 40%.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מצביעים על כך שחסמי בתא אינם כרוכים בפרוגנוזה טובה יותר בחולי STEMI שעברו התערבות צנתורית מוקדמת והדגימו תפקוד שמור של חדר שמאל.

Am J Cardiol.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה