בדיקת HPV עבור חולות עם תאי קשקש אטיפיים מזהה את אלו בסיכון מוגבר לסרטן (מתוך כנס ה- ASCP)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- ASCP, עולה כי בחולות המאובחנות עם ASC-US (atypical squamous cells of undetermined significance) בדיקת נגיף HPV (human papillomavirus) בסיכון גבוה הינה חיונית לזיהוי חולות עם דיספלזיה הזקוקות לטיפול במעקב.

במחקר הנוכחי, מסוג מחקר רטרוספקטיבי שכלל 348 נבדקות, בדיקת HPV בסיכון גבוה הייתה מסוגלת לזהות את כל החולות עם נגעי CIN (cervical intraepithelial neoplasia) 3, וכמעט את כל החולות עם נגעים CIN 2, תוך שימוש בבדיקת HC2 (Hybrid Capture 2) לזיהוי נגעים מקדימים לסרטן צוואר הרחם בדגימות.

החוקרים מסבירים כי מדובר בנשים אשר אינן מגיעות לבדיקות תקופתיות ונוטות להציג מחלה מתקדמת כביטוי ראשוני.  מטרתם הייתה הערכת חולות עם אבחנה של ASC-US באוכלוסיה זו, על מנת לבדוק את שיעור נגיפי ה- HPV בסיכון גבוה.

לדבריהם, אם ניתן יהיה לבדוק את הנשים הללו לנגיף ה- HPV בזמן ביקורן הראשוני, ניתן יהיה להעריך האם הן מצויות בסיכון מוגבר, וכן לטפל בהן בקלות.

המידע שנאסף עבור המחקר התקבל מתוצאות בדיקות Pap מצוואר הרחם, שפורשו כ- ASC-US עם נגיף HPV בסיכון גבוה ומעקב היסטולוגי באמצעות ביופסיה גביע או צוואר, גרידא אנדוסרוויקלית או הסרת רחם.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעור ממצאי ASC-US במוסד בו בוצע המחקר עמד על 11.5% – פי 2 מן הממוצע הלאומי בארה”ב.  בקרב נבדקות עם ASC-US, 63% היו חיוביות ל- HPV בסיכון גבוה.  בתת קבוצה זו, 54% הדגימו דיספלזיה מסוג high-grade, ושיעור הדיספלזיה החמורה או ה- carcinoma in situ עמד על 10.4%.  מאידך, אף לא נבדקת אחת אשר הייתה חיובית ל- HPV בסיכון גבוה הדגימה דיספלזיה חמורה או carcinoma in situ במעקב.

מתוך 220 דגימות חיוביות ל- HPV בסיכון גבוה, 60 נבדקות (27.3%) הדגימו היסטולוגיה שלילית במעקב, ממצא אשר יכול להיות מוסבר ע”י דגימות רגרסיה או דגימות מוגבלות.

החוקרים מציינים כי ממצאים בלתי חד משמעיים אלו מצביעים על צורך במעקב נוסף בנבדקות אלו.

לדברי המומחים, המחקר הנוכחי מהווה אישור נוסף לכך שאבחנת ASC-US דורשת מבחן HPV על מנת לספק טיפול הולם לחולות אלו.

מתוך כנס ה- American Society for Clinical Pathology (ASCP) שנערך באוקטובר 2010, בסן פרנסיסקו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה