קרינה סטריאוטקטית כאפשרות טיפול בסרטן ריאות בשלב מוקדם (מתוך הכנס השנתי ה-52 של ASTRO)

קרינה סטריאוטקטית עשויה לשמש כאפשרות לטיפול בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) נתיח, בשלב מוקדם. מתוצאות מחקר חדש מיפן , שהוצגו בכנס השנתי ה-52 של American Society for Radiation Oncology, עולה כי קרינה סטריאוטקטית הינה יעילה ובטוחה בחולים אלו.

לדברי החוקרים, קרינה סטריאוטקטית הינה הטיפול הסטנדרטי בחולים עם מחלה לא-נתיחה. אך היא עשויה לשמש כחלופה לחולים בעלי מחלה נתיחה.

שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר שלוש שנים, שהוגדרו כיעד העיקרי של המחקר, עמדו על 76%. שיעורים אלו דומים לנתונים היסטוריים של חולים עם סרטן NSCLC דומה בשלב I, שנותחו.

מומחים בתחום שלקחו חלק בכנס, הדגישו כי ניתוח הינו הטיפול הראשוני העיקרי בארצות הברית לטיפול בחולים עם סרטן ריאות בשלב מוקדם.

טיפולי SBRT (Stereotactic Body Radiation Therapy) הפכו לטיפול פופולארי עם יעילות בטיפול ב-NSCLC לא-נתיח, בשלב I. למרות שהטיפול היה בשימוש בחולים עם מחלה נתיחה, חסרים נתונים פרוספקטיביים.

עם קרינה סטריאוטקטית, ניתן לתת מנת קרינה גבוהה בהרבה כמעט פי שש בהשוואה למנת הקרינה הנפוצה כאשר הקרינה מכוונת ישירות לגידול. לפיכך, מטרת המחקר הייתה להעריך את הבטיחות והיעילות של SBRT בטיפול בחולים עם NSCLC נתיח ולא-נתיח. מדובר בתוצאות הראשונות עליהן דווח בחולים עם מחלה נתיחה.

בין השנים 2004-2007, החוקרים אספו למחקר 65 חולים מ-15 מרכזים רפואיים, שאובחנו ע NSCLC נתיח, בשלב מוקדם. החולים היו ברובם גברים (45 גברים, 20 נשים), עם חציון גיל של 79 שנים. חציון גודל הגידול עמד על 21 מ”מ (בטווח 10-30 מ”מ); 40 חולים אובחנו עם אדנוקרצינומה, 21 עם SCC (Squamous Cell Carcinoma) ו-14 אובחנו עם ממאירויות אחרות.

לפי הפרוטוקול, החולים טופלו במנת קרינה של 48 Gy בארבע פרקציות במהלך 4-8 ימים. כל החולים במחקר השלימו את הטיפול.

ביקור המעקב האחרון נערך בנובמבר 2009, וחציון המעקב עמד על 45.4 חודשים. יעדי סיום משניים כללו הישרדות ללא-התקדמות (54.5%), שיעורי הישרדות ללא התקדמות מקומית (68.5%) ושיעורי הישרדות ללא-אירועים (51.4%). עד כה דווח על 25 מקרים של התקדמות המחלה.

טיפולי SBRT נסבלו היטב. רעילות בדרגה 3 כללה כאבי חזה (חולה אחד), קוצר נשימה (שני חולים), היפוקסיה (חולה אחד) ופניאומניטיס (שני חולים). לא דווח על תגובות רעילות בדרגה 4 או 5.

American Society for Radiation Oncology (ASTRO) 52nd Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה