מאת ד”ר נגה ליפשיץ
מתוצאות מחקר שפורסם ה-10 בנובמבר 2010 ב- American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי בקרב נשים לאחר מנופאוזה נמצא קשר בין תזונה עשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים ובין ירידה בסיכון לשברים לאחר טראומה קלה.
לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא קשר בין תזונה ובין בעיות בריאותיות שונות. עם זאת, קיימים מעט נתונים על הקשר שבין הדפוסים התזונתיים השונים ובין פגיעות שלד. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הקשר בין דפוסים תזונתיים ובין שברים בגיל המבוגר.
החוקרים ערכו ניתוח רטרוספקטיבי של נתוני מחקר ה- Canadian Multicentre Osteoporosis Study, במהלכו מילאו המשתתפים שאלון תזונתי בשנה השנייה למחקר (1997-1999). יעד המחקר העיקרי היה שברים לאחר טראומה קלה שהתרחשו לפני המעקב השנתי העשירי במחקר (2005-2007).
החוקרים זיהו שני דפוסים תזונתיים עיקריים: תזונה עשירה במרכיבים תזונתיים, הכוללת צריכת ירקות, פירות ודגנים מלאים, ותזונה עשירה באנרגיה, הכוללת צריכת משקאות קלים, חטיפי תפוחי אדמה, טוגנים, בשר וקינוחים.
מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר בין תזונה עשירה ברכיבים תזונתיים ובין ירידה בסיכון לשברים בגברים (HR 0.83, 95% CI 0.64-1.08) ובנשים (HR 0.86, 95% CI 0.76-0.98). לדברי החוקרים, הקשר בין התזונה ובין הסיכון לשברים היה בולט בעיקר בנשים בנות 70 שנה ומעלה (HR 0.82), לעומת נשים צעירות מגיל 70 שנה (HR 0.79), ומוסיפים כי מגמת הגיל הייתה מובהקת סטטיסטית (p=0.03). החוקרים מציינים כי הקשר נותר מובהק סטטיסטית גם לאחר תקנון למדד מסת הגוף (BMI), צפיפות העצם, נפילות וגורמים דמוגרפיים.
בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי לא נעשה מעקב אחר המשקל או השינוי בצפיפות העצם של המשתתפים. כמו כן, השאלון התזונתי היה מוגבל בהיקפו ועל כן ייתכן שהערכת התזונה לא הייתה מדוייקת.
לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי תזונה עשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים עשויה לצמצם את הסיכון לשברים לאחר טראומה קלה, בייחוד בנשים מבוגרות. לפיכך הם ממליצים על תזונה עשירה במרכיבים אלו.




תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!