פיזיותרפיה מסייעת בהחלמה של דלקת בגיד אכילס (Am J Sports Med)

ממחקר חדש עולה כי לעיתים קרובות דלקת של גיד אכילס חולפת עם טיפול פיזיותרפי בלבד. החלמה מלאה עשויה לארוך זמן רב, מאחר שגידים נוטים להחלים לאט, אך הקפדה על פיזיותרפיה עשויה לסייע במניעת טיפולים פולשניים יותר.

בקרב 34 חולים עם מחלה של גיד אכילס שקיבלו טיפולי פיזיותרפיה למשך 3-6 חודשים, 80% החלימו לחלוטין ללא טיפול נוסף למרות שחלק פיתחו תסמינים חדשים במהלך השנים שלאחר מכן.

שבעה חולים נוספים (20%) המשיכו לסבול מכאב או תסמינים אחרים, אך בשלושה מקרים, התסמינים היו מינימאליים ורק במקרה אחד ניתן טיפול שונה.

לדברי החוקרים, ידוע היטב כי פיזיותרפיה הינה אמצעי יעיל לטיפול במחלות של גיד אכילס, בעיקר פיזיותרפיה אקסצנטרית בהם שרירי הסובכים מתכווצים בזמן שהם מתארכים. עם זאת, לא ברור כמה זמן יש להמשיך בטיפולי פיזיותרפיה בטרם מתקדמים לטיפולים פולשניים יותר.

המלצה נפוצה בחולים עם מחלה של גיד אכילס היא לנסות טיפולי פיזיותרפיה למשך שלושה חודשים, ובמידה ולא החלימו עד אותה נקודה, יש לשקול אפשרויות אחרות.

עם זאת, מדובר בהמלצה די שרירותית, המבוססת על מחקרים שבחרו בחלון זמן זה לטיפול. במציאות, ייתכן כי שלושה חודשים הינה תקופה קצרה מדי להחלמה מלאה.

גידים פגועים זקוקים לעומס מכאני כלומר, פעילות גופנית להחלמה. אך ידוע גם כי לגידים דרושה כשנה עד להחלמה.

המשתתפים שלקחו חלק במחקר הנוכחי היו חלק ממחקר קליני שבחן את ההשפעות של טיפול פיזיותרפיה במשך 3-6 חודשים בחולים עם מחלות של גיד אכילס. באותו מחקר, מחצית המשיכו בפעילות הגופנית הרגילה שלהם במהלך השיקום, בעוד שהחצי השני התבקשו לנוח במהלך 6 השבועות הראשונים לטיפול.

שנה מאוחר יותר, בשתי הקבוצות חל שיפור דומה בכאב וביכולת התפקודית מכאן עולה כי חולים אלו יכולים להישאר פעילים במהלך חיי היומיום בזמן הטיפול, כל עוד הם עוקבים אחר התסמינים שלהם ומפחיתים במאמץ במידת הצורך.

במחקר הנוכחי החוקרים עקבו במשך חמש שנים אחר החולים שלקחו חלק במחקר המקורי. לאחר חמש שנים, ב-65% לא היו תסמינים של הפציעה הראשונית, בעוד ש-15% (5 חולים) החלימו באופן מלא אך בסופו של דבר פיתחו תסמינים של גיד אכילס.

השורה התחתונה היא שטיפולי פיזיותרפיה עשויים להביא להחלמה מלאה.

החוקרים מוסיפים כי הם מצאו קשר בין “פחד מהחלמה” ובין החלמה ארוכת-טווח של היכולת התפקודית . באלו עם רמת חרדה גבוהה בנוגע לכאב עקב מאמץ גופני או עליה בסיכון לקרע גיד אכילס חלה החלמה מעטה יותר של סיבולת השרירים.

החוקרים מרגיעים את החולים כי פעילות גופנית מהווה חלק חשוב בהחלמה ועשויה בסופו של דבר להביא לתוצאות טיפול טובות יותר.

Am J Sports Med. Posted online November 17, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה