תווי סימון תזונתי תורמים לפיתוח מוצרי מזון בריאים יותר (CHOICES)

ממחקר מקיף שנערך מטעם אוניברסיטת VU בהולנד עולה כי סימון תזונתי בחזית אריזה מניע את תעשיית המזון לשפר מוצרים קיימים ולפתח מוצרים בריאים יותר עבור הצרכנים

הדיון הציבורי והדרישה הצרכנית למוצרים איכותיים ובריאים יותר, ההולכים וגוברים בפרט על רקע מימדי ההשמנה בקרב ילדים, מפנים דרישה כלפי חברות המזון לתת מענה מצידן לבעיה. בפני התעשייה עומדים כלים שונים באמצעותם היא יכולה לסייע להתמודדות עם מגיפת ההשמנה כאשר אחד הכלים החשובים הינו הצעת מוצרים בעלי ערכים תזונתיים משופרים.

חברות מזון לא מעטות כבר נענות לאתגר ובשנים האחרונות אנו עדים ליוזמות שונות וכן לתהליכים של שיפור מוצרים. כחלק מהמהלכים עוסקות החברות בסימון תזונתי על אריזות המוצר שמטרתם לסייע לצרכנים בעשיית בחירות בריאות יותר, אך האם תווים אלו מצליחים גם להניע יצרני מזון לפתח מוצרים בריאים יותר?  

מחקר חדש שנערך מטעם אוניברסיטת VU באמסטרדם ופורסם לאחרונה בכתב העת International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity , מראה כי תווי סימון תזונתי בחזית האריזה כדוגמת תו Choices (אשר הינו תו סימון המוטבע  על למעלה מ- 4000 מוצרים של 150 חברות ברחבי העולם), מעודדים את תעשיית המזון לשפר מוצרים קיימים ולפתח מוצרים בריאים יותר, במיוחד בנוגע להפחתת המלח והגברת הסיבים במוצר .

מן המחקר שנערך בקרב 47 חברות השותפות לתכנית Choices  ו- 821 מוצרי מזון נושאי התו  עולה כי יצרני מזון השותפים לתכנית Choices ההולנדית, פיתחו מוצרים חדשים או שיפרו מוצרים קיימים על מנת לעמוד בקריטריונים התזונתיים של התו.

התוצאות הראו כי ההפחתה בנתרן הייתה השינוי הנפוץ ביותר שנמצא בקבוצות המוצרים השונות, כולל מוצרי בשר מעובדים, כריכים וממרחים .

תכולת הסיבים תזונתיים הוגברה באופן משמעותי במרבית קבוצות המוצרים החדשים שפותחו, כגון כריכים, מיצי פירות, בשר מעובד, מוצרי חלב ומרקים .

שומן רווי וסוכר מוסף הופחתו משמעותית הן בהרכב מוצרי החלב ששופרו והן בחדשים שפותחו .

התכולה הקלורית הופחתה משמעותית במיוחד במוצרי חלב ומממרחים ששופרו וכן בחלק מהחטיפים החדשים שפותחו .

בדיקת המוצרים לאורך זמן העידה כי באופן כללי תכולת הנתרן והסוכר במוצרים נושאי התו ירדה, בעוד תכולת הסיבים עלתה. כמו כן ניכרה הפחתה משמעותית ברמות הנתרן ובשומן רווי בקבוצות מוצרים שונות של המוצרים המשופרים. במוצרים חדשים שפותחו על פי קריטריוני התכנית, רמות הנתרן והסוכר הופחתו לעיתים קרובות ותכולת הסיבים עולה .

בעת הזו, בה אנו מצויים בחיפוש אחר פתרונות למלחמה במגיפת ההשמנה, מעידים ממצאי המחקר כי בתכניות סימון תזונתי קיים פוטנציאל גדול להשפעה על שינוי ושיפור מוצר מזון.

למאמר המלא:

אודות Choices

Choices – הבחירה הנבונה – היא יוזמה בינלאומית שהושקה באירופה בשנת 2006 במטרה להפוך את הבחירה הבריאה לבחירה הקלה. זוהי תכנית בינלאומית המקדמת סימון אחיד, פשוט ואמין, בחזית אריזות מזון, במטרה לסייע לצרכנים בבחירת מוצרים בעלי פרופיל תזונתי בריא יותר. התכנית מבוססת על קריטריונים תזונתיים שנקבעו על ידי ועדה מדעית בלתי תלויה בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי והיא מתאימה לכל קטגוריות המזון בכל המדינות. התכנית מנוהלת ע”י עמותה עצמאית ופתוחה להשתתפות כל חברות המזון.

כיום משתתפות בתכנית כ-150 חברות מרחבי העולם המייצגות יותר מ-4000 מוצרים הנושאים את התו בכל קטגוריות המזון והמשקה. מספר זה גדל בהתמדה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה