רמת HDL נמוכה מלווה בסיכון קרדיווסקולארי מוגבר גם במטופלים בסטטינים (Ann Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Annals of Internal Medicine עולה כי רמת HDL נמוכה, תחת טיפול בסטטינים בשל ערכי LDL מוגברים, עודנה גורם סיכון משמעותי לאירועים קרדיווסקולאריים. הקשר השלילי בין רמת HDL ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים נותר משמעותי גם לאחר תקנון לגורמים שונים.

לדברי החוקרים, גם בחולים עם טיפול הולם בסטטינים, הסיכון בנוכחות רמות HDL נמוכות נותר על כנו.

במסגרת מטה האנליזה החוקרים אספו נתונים מ-20 מחקרים אקראיים ומבוקרים, כולל מחקר Heart Protection Study, מחקר ALLHAT ומחקרי ASCOT ו-JUPITER, במטרה לקבוע אם טיפול בסטטינים שינה את הסיכון הכרוך בנוכחות ערכי HDL נמוכים. במחקרים אלו, חציון ערכי HDL בתחילת המחקר ותחת טיפול בסטטינים עמד על 45 ו-48 מ”ג לד”ל, בהתאמה, ורמות אלו היו דומות בין מטופלים בסטטינים וביקורות.

לאחר תקנון לערכי LDL וגיל המשתתפים, ירידה של 10 מ”ג לד”ל בערכי HDL לוותה בעליה של 7.1 יותר מקרי אוטם לבבי ל-1000 שנות-מטופל במטופלי סטטינים ועליה של 8.3 ל-1000 שנות-מטופל בקבוצת הביקורות. הקשר השלילי בין ערכי HDL ובין הסיכון לאוטם לבבי לא היה שונה משמעותית בין מטופלים בסטטינים ובין הביקורות.

מחקר AIM-HIGH הינו מחקר בן חמש שנים הכולל 3300 משתתפים עם דיסליפידמיה המטופלים ב-Simvastatin בלבד או שילוב Simvastatin עם Niacin בשחרור-ממושך, והתוצאות צפויות בספטמבר 2012. מחקר נוסף, Heart Protection Study 2 Treatment of HDL to Reduce the Incidence of Vascular Events (HPS2-THRIVE) נערך בימים אלו ויבחן את התועלת של כדור משולב, הכולל Niacin בשחרור-ממושך וחסם ספציפי של Prostaglandin D2 למניעת אודם, מניעת אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת מסתמים. תוצאות המחקר צפויות בשנת 2013.

Ann Intern Med 2010; 153:800-808

לידיעה ב-Heartwire

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה