מטה-אנליזה חדשה בוחנת את היעילות של אינטרפרון בטיפול בטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (מתוך Journal of the Neurological Sciences)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון ינואר של ירחון Journal of the Neurological Sciences עולה כי השימוש במינונים גבוהים של תכשירי Interferon-beta בטיפול בחולים עם טרשת נפוצה מסוג התקפי-הפוגתי (Relapsing-remitting multiple sclerosis, RRMS) הביא לשיעור נמוך יותר של התקפים ויציבות טובה יותר ב-MRI בהשוואה לטיפול במינון נמוך.

החוקרים מסבירים כי סקירות הספרות שבוצעו עד כה בנושא ובחנו מחקרים מבוקרים בהם הושווה השימוש ב-Interferon (INF)-beta לתרופת דמה בטיפול במבוגרים עם RRMS, לא הגיעו להסכמה ביחס ליעילות היחסית של התכשירים הקיימים בשוק. לדבריהם, אחת המגבלות של סקירות אלו הייתה כי התבססו במסקנותיהן כמעט באופן בלעדי על מחקרים מבוקרים בהם הושוו התכשירים לתרופות דמה.

בעבודתם זו, ביקשו החוקרים לבצע לראשונה מטה-אנליזה של מחקרים השוואתיים ומחקרי ראש-בראש של תכשירים מסוג INF-beta בטיפול בחולים מבוגרים עם RRMS.

תוך חיפוש במאגרים הממוחשבים אחר עבודות שפורסמו בנושא, סקרו שלושה חוקרים באופן בלתי תלוי מידע ביחס לתוצאות סריקות MRI, שיעור ההתקפים ופגיעה תפקודית. בנוסף, נעשה שימוש בתוכנת המחשב RevMan5 לחישוב הסיכון היחסי וההבדלים בסיכון המוחלט ביחס לשיעור האירועים שדווחו.

החוקרים מצאו כי טיפול במינון גבוה הביא לשליטה טובה יותר בשיעור ההתקפים וליציבות רבה יותר ב-MRI בהשוואה לטיפולים במינון נמוך. לדבריהם, תוצאות אלו עומדות בסתירה לסקירות הספרות המוקדמות בנושא ותומכות במסקנותיהן של סקירות ספרות רצנטיות יותר בהן נותחו נתוני מחקרים מבוקרים בהם הושוו תכשירים אלו לתרופות דמה.

באותו עניין, נזכיר כי דיווחנו לאחרונה אודות מחקר אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון European Journal of Neurology ובו נכללו למעלה מתשעת אלפים חולים גרמנים עם טרשת נפוצה מסוג התקפי-הפוגתי. החוקרים של אותו מחקר הסיקו כי חלק ניכר מחולים אלו חווים התקדמות של המחלה, וכי עבורם יש לשקול אסקלציה של הטיפול התרופתי.

Journal of the Neurological Sciences 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה