האם חולי סכרת המטופלים ב-Glyburide (גלובן, גליבטיק) מתים פחות במהלך זיהומים סיסטמיים? (מתוך Clin Infect Dis)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Clinical Infectious Diseases עולה כי התמותה של חולים סכרתיים עם זיהום סיסטמי המטופלים ב-Glyburide (גלובן, גליבטיק) עשויה להיות נמוכה יותר מזו של חולים סכרתיים הלא מטופלים ב-Glyburide או חולים שאינם סכרתיים. החוקרים מניחים כי הדבר נובע מההשפעה נוגדת הדלקת של Glyburide .

התרופה Glyburide , הידועה גם כ-Glybenclamide  הינה תרופה פומית להורדת גלוקוז בדם מקבוצת sulfonylureas . בנוסף, ל-Glyburide השפעה הנוגדת דלקת. במחקר זה בדקו החוקרים השפעת נטילת Glyburide על תוצאות מחלה זיהומית סיסטמית.

במחקר השתתפו 1160 חולים עם ספסיס על רקע פתוגן גרם שלילי בודד (Burkholderia pseudomallei ) מחלה הנקראת Melioidosis , והמתבטאת בחום, דלקת ריאות ואבצסים. מתוך חולים אלה 410 (35%) היו חולי סכרת, שמחציתם היו מטופלים ב-Glyburide . החוקרים השוו את תוצאות המחלה והתגובה לזיהום בחולי סכרת אשר נטלו Glyburide אל מול אלה שלא, וכן בין חולי סכרת לבין חולים ללא סכרת.

ההשרדות מהמחלה היתה גבוהה יותר בסכרתיים מאשר לא סכרתיים (45% לעומת 38%, P=0.04 ). רב היתרון בהשרדות היה בחולי סכרת אשר נטלו Glyburide (יחס סיכויים מתוקנן להשרדות 0.47, CI 95% 0.28-0.74, P=0.005 ).

בנוסף, בדקו החוקרים ביטוי גנים ב-20 חולים סכרתיים על מנת לעמוד על ההבדלים בין חולים הנוטלים Glyburide לבין אלה שלא. בחולים אלה מצאו החוקרים ביטוי ירוד של גנים הקשורים למתווכי דלקת בחולים אשר נטלו Glyburide . ממצא זה היה מובהק סטטיסטית עם P=0.001 . החוקרים מניחים כי ההשפעה נוגדת הדלקת של Glyburide קשורה לדיכוי inflammasomes , כלומר קבוצות חלבונים הקשורות להפעלת אינטרלאוקינים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לחולי melioidosis סכרתיים המטופלים ב-Glyburide סיכויי השרדות גבוהים יותר מחולים ללא סכרת או חולים ללא טיפול ב-Glyburide . החוקרים מניחים כי הדבר מתווך על ידי ההשפעה נוגדת הדלקת של Glyburide .

Clin Infect Dis. February, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה