מהו המקום של מתן ויטמין A בתזונה הפראנטרלית לפגים? (מתוך ADC Fetal and Neonatal Edition)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

במחקר רטרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון Archives of Disease in Childhood- Fetal and Neonatal Edition טוענים החוקרים כי יש להתחיל מתן שומן תוך-ורידי המועשר בויטמינים מסיסי שומן מוקדם ככל האפשר לאחר הלידה בפגים המקבלים תזונה פראנטרלית, וזאת על מנת לוודא כי תתקבל הצריכה היומית המומלצת של ויטמין A עבורם.

החוקרים מסבירים כי לפגים מאגרים מצומצמים של ויטמין A בכבד בעת הלידה בהשוואה לילודים הנולדים במועד. בהנחיות העדכניות מומלצת צריכה של 700-1500 IU לק”ג ליום של ויטמין A, וישנן לדבריהם ראיות התומכות אף במינונים גבוהים יותר עבור ילודים הסובלים ממחלה ריאתית משמעותית. בעת האחרונה, הולכת ומתבהרת חשיבותה של תזונה מוקדמת מתאימה לפגים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון שמא פגים המתקבלים בפגיה של מרכז רפואי שלישוני בבריטניה אכן מקבלים את הכמות המומלצת של ויטמין A על פי ההנחיות העדכניות במהלך ארבעת השבועות הראשונים לחייהם, ולזהות את דפוסי ההאכלה הקשורים בצריכה מיטבית של ויטמין A.

במחקר נסקרו נתונים אודות 36 פגים בגיל היריון חציוני של 30 שבועות (טווח, 26-33 שבועות היריון) ומשקל לידה חציוני של 1305 גרם (טווח, 880-1800 גרם). המדד העיקרי של המחקר נקבע כצריכה היומית הכוללת הממוצעת של ויטמין A בכל אחד מארבעת השבועות הראשונים לחיים.

על אף מדיניות של התחלת מתן שומנים תוך-ורידיים (Intravenous lipid, IL) המועשרים בויטמינים מסיסי שומן ביום 2 לחיים, מצאו החוקרים כי רק ארבעה מהפגים (11%) קיבלו בצורה עקבית את הכמות המומלצת של ויטמין A ליום במהלך השבועיים הראשונים לחייהם. הם מציינים כי לא ניתן היה לנבא צריכת כמות מספקת של ויטמין A במהלך שבועיים אלו על פי גיל ההיריון או דפוסי ההאכלה של הפגים.

על סמך ממצאיהם אלו, מסכמים החוקרים כי יש מקום לבחון מחדש את ההמלצות למתן תוך-ורידי של תוספי ויטמין A בפגים המקבלים תזונה פראנטרלית. לדבריהם, יש להתחיל מתן שומן תוך-ורידי המועשר בויטמינים מסיסי שומן מוקדם ככל האפשר לאחר הלידה, וכן יש לשקול מתן מוקדם של תוספי ויטמין A פומיים בפגים הקולטים כלכלה פומית היטב.

הערות העורך, ד”ר ברנרד ברזילי:

אחד מן החסרונות של מתן תכשיר של ויטמין D בלבד ללא ויטמין A. נראה כי כעת עלינו להתמודד עם השאלה כיצד ניתן להוסיף ויטמין A לפגים בצורה מספקת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה