אוכלוסיות בסיכון עקב החלפה דו-צדדית של מפרק הברך (Anesth Analg)

בחולים עם אי-ספיקת לב ו/או יתר לחץ דם ריאתי קיים סיכון מוגבר משמעותית לתחלואה ותמותה לאחר ניתוח BTKA (Bilateral Total Knee Arthroplasty), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Anesthesia & Analgesia.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות טוב יותר את החולים המצויים בסיכון מוגבר, ולשם כך בחנו את הנתונים מסקר ארצי, שנערך בין השנים 1998-2007 וכלל למעלה מ-2,000 ניתוחים אלקטיביים.

מהתוצאות עולה כי ההיארעות הכוללת של תמותה וסיבוכים מג’וריים בבית החולים עמדו על 9.5%. מניתוח רב-משתנים עולה כי חולים בסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים היו אלו עם אי-ספיקת לב (יחס סיכויים של 5.5), בהשוואה לאלו ללא מחלות רקע, וחולים עם יתר לחץ דם ריאתי (יחס סיכויים של 4.1) בהשוואה לאלו ללא מחלות רקע.

גורמי סיכון נוספים כללו גיל מתקדם, כאשר בחולים בגילאי 65-74 שנים או בחולים מעל גיל 75 שנים הסיכוי לסיבוכים היה כפול מזה של חולים בגילאי 45-65 שנים. בגברים נרשמה עליה של 50% בסיכון לסיבוכים, בהשוואה לנשים.

עם זאת, החוקרים כותבים כי גיל מתקדם אינו בהכרח צריך להביא לפסילת חולים שאחרת עשויים ליהנות מהחלפה דו-צדדית של מפרק הברך. אולם, בגיל מבוגר מאוד יש לערוך שיקול זהיר בטרם ביצוע פרוצדורות אלו.

הסיבה לסיכון המוגבר בקרב גברים, בהשוואה לנשים, עדיין אינה ברורה. עם זאת, גורמים העשויים להגדיל את הסיכון עם אי-ספיקת לב מובנים היטב. במהלך ניתוח אורתופדי, חלקיקי עצמות ומח עצם נכנסים לזרם הדם ונסחפים לכלי הדם הריאתיים ואיברים אחרים, וכך עשויים להשפיע על הריאות ומערכות אחרות. למרות שאירועים אלו מטילים עומס על הלב, לעיתים רחוקות תהיה להם השפעה קלינית במטופלים בריאים. עם זאת, חולים עם היסטוריה של אי-ספיקת לב כבר מצויים בעמדת מוצא גרועה יותר. בדומה, גם חולים עם יתר לחץ דם ריאתי יתקשו להתמודד עם השלכות הניתוח.

החוקרים כותבים כי לאור המחלוקת סביב ניתוח החלפה חד-צדדית או דו-צדדית של מפרק הברך, והעובדה כי בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים בנושא, ייתכן כי הגיעה העת לפרסם קווים מנחים שיסייעו בהחלטה על ביצוע הפרוצדורה.

Anesth Analg. Published online July 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה