טיפול בסטטינים אינו מעלה את הסיכון לממאירויות (J Am Coll Cardiol)

מסקירה רטרוספקטיבית גדולה של טיפול בסטטינים באוכלוסייה הכללית עולה כי אין קשר בין הטיפול בתרופות להפחתת כולסטרול בדם ובין הסיכון לממאירות. לאחר למעלה מארבע וחצי שנות מעקב, היארעות ממאירות הייתה כמעט זהה בחולים שטופלו בסטטינים ובביקורות תואמות. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 21 ביולי של Journal of the American College of Cardiology.

בסקירה הנוכחית, פיזור סוגי הממאירות בשתי הקבוצות היה דומה והחוקרים טוענים כי מאחר וממאירות הינה מחלה מולטי-פקטוריאלית, במידה והיה קיים קשר אמיתי בין סטטינים וממאירויות, צפויה הייתה עליה בלפחות אחד מסוגי הממאירויות.

הנתונים החדשים מבוססים על מאגר הנתונים GEC (General Electric Centricity), מערכת רשומות רפואיות אלקטרוניות המשמשת אלפי רופאים בארצות הברית לניהול הרשומות הרפואיות של למעלה מ-30 מיליון חולים.

החוקרים זיהו למעלה מ-45,000 משתתפים תואמים (מטופלים בסטטינים וכאלו שאינם מטופלים בתרופות הנפוצות) בין השנים 1990-2009. לאחר מעקב ממוצע של 4.6 שנים, היארעות ממאירויות עמדה על 11.37% בקרב מטופלים בסטטינים ו-11.11% בביקורות תואמות שלא נטלו סטטינים. לפני ההתאמה, ממאירויות תועדו ב-11.7% מהמטופלים בסטטינים וב-11% מאלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

מומחים שלא לקחו בחלק במחקר טענו כי ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם העדויות הקיימות בספרות הרפואית, והוסיפו כי ישנן עדויות ממחקרים אקראיים ומטה-אנליזות שקבעו באופן חד-משמעי כי אין עדות לסיכון מוגבר לממאירויות עם טיפול בסטטינים.

J Am Coll Cardiol 2011; 58:530-537

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה