הערכת עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה הפנימי מסייע בהערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם (N Engl J Med)

מנתוני מחקר Framingham Offspring Study עולה כי ניתן לשפר באופן מתון את הערכת הסיכון הקרדיווסקולארי באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד למדידת עובי שכבת אינטימה-מדיה בדופן עורק התרדמה הפנימי.

הנחיות שפורסמו לאחרונה מטעם ה-ACC (American College of Cardiology) / AHA (American Heart Association) בנוגע להערכת הסיכון הקרדיווסקולארי בחולה א-תסמיני העניקו להמלצה להערכת עובי שכבת אינטימה-מדיה דרגת 2a, דרגה דומה לזו של מדידת ABI (Ankle-Brachial Index) ו-CAC (Coronary Artery Calcium), עם דגש כי יש להתייחס לחולים עם שכבת אינטימה-מדיה מעל אחוזון 75 כבעלי סיכון גבוה.

עם זאת, במניעה ראשונית, ישנו ספק בנוגע לערך המנבא האינקרמנטלי של עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה המשותף או בעורק התרדמה הפנימי, מעבר להערכת גורמי סיכון קרדיווסקולאריים.

החוקרים העריכו את ממוצע עובי שכבת אינטימה-מדיה ואת הערך המקסימאלי בעורק התרדמה הפנימי בקרוב ל-3,000 משתתפים במחקר Framingham Offspring Study. במהלך מעקב ממוצע של 7.2 שנים, כ-300 משתתפים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי.

מניתוח מתוקנן של הנתונים עולה כי יחס הסיכון למחלה קרדיווסקולארית, עם עליה של סטיית תקן אחת בממוצע שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה המשותף עמד על 1.13 (הבדל שלא היה מובהק סטטיסטית). עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורק התרדמה המשותף לא הביא לשיפור הערכת הסיכון של המשתתפים.

בחולים בהם זוהה נגע טרשתי בעורק התרדמה הפנימי, הבדיקה הביאה לשיפור בדיוק הערכת הסיכון של החולים.

N Engl J Med 2011; 365:213-221

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה