טיפול ב-Acetylcysteine אינו מונע נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד (Circulation)

ממחקר גדול מברזיל עולה כי מתן Acetylcysteine לפני ואחרי אנגיוגרפיה כלילית או היקפית אינו מפחית את הסיכון להתפתחות נפרופתיה על-רקע חומר ניגוד. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Circulation.

לדברי החוקרים, לממצאים חשיבות רבה בהיבט הקליני , ועשויים למנוע דחיות מיותרות בפרוצדורות ולחסוך בהוצאות הרפואיות הכרוכות במתן Acetylcysteine.

ההנחה כי מתן Acetylcysteine מספק הגנה לכליות מפני חומר ניגוד המכיל יוד מבוססת על ההשפעות נוגדות החמצון וההמודינאמיות של הטיפול. עם זאת, החוקרים מסבירים כי מרבית המחקרים להערכת תועלת הטיפול היו קטנים או באיכות ירודה, והתוצאות שונות מאוד.

מנגד, המחקר החדש השווה בין Acetylcysteine ופלסבו בכ-2,300 משתתפים שעברו בדיקות אנגיוגרפיה ב-46 מרכזים. בכל המשתתפים תועד לפחות גורם סיכון אחד לנפרופתיה על-רקע חומר ניגוד, כולל גיל מעל 70, הפרעה בתפקוד הכלייתי, סוכרת, אי-ספיקת לב או תת לחץ דם.

החולים חולקו באקראי לטיפול בשתי מנות של Acetylcysteine במינון 1,200 מ”ג או פלסבו, לפני הפרוצדורה ושתי מנות לאחר הפרוצדורה.

יעד הסיום העיקרי היה כשל כלייתי חד, שהוגדר בנוכחות עליה של 25% בריכוז קריאטינין בדם מעל לערכי הבסיס בין 48 ו-96 שעות לאחר אנגיוגרפיה, שתועדה ב-12.7% מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת.

שיעורי יעד הסיום המשני שכלל שילוב של תמותה או צורך בדיאליזה לאחר 30 ימים עמדו על 2.2% בקבוצת המטופלים ב- Acetylcysteine ו-2.3% בקבוצת הפלסבו.

יתרה מזאת, הטיפול ב- Acetylcysteine לא לווה בכל תועלת בניתוח לפי תתי-קבוצות, כולל תת-קבוצה של חולים עם ליקוי כלייתי.

החוקרים ערכו גם מטה-אנליזה של תוצאות המחקר בהקשר של 45 מחקרים רלבנטיים אחרים ומצאו שונות ניכרת בהשפעה על נזק כלייתי חד על-רקע חומר ניגוד, למרות שאלו עם קריטריונים מתודולוגיים מהימנים לא הדגימו כל תועלת קלינית למתן הטיפול ב- Acetylcysteine.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס התוצאות, הם אינם ממליצים על מתן רוטיני של Acetylcysteine לחולים המיועדים לפרוצדורות אנגיוגרפיה.

Circulation 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה