סיכון מוגבר לשברים בנשים צעירות עם דלקת מפרקים שגרונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology)

חוקרים מארצות הברית דיווחו בכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology כי נשים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis או RA), מתחת לגיל 50, מצויות בסיכון מוגבר לשברים, בניגוד למצב בגברים עם דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים בחנו שתי קבוצות מבוגרים (1155 משתתפים בכל קבוצה) מאותה קהילה. קבוצה אחת כללה חולים עם אבחנה חדשה של דלקת מפרקים שגרונית והקבוצה השנייה כללה משתתפים ללא דלקת מפרקים שגרונית.

המשתתפים הותאמו לפי מין ושנת לידה. החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות בחיפוש אחר שברים חדשים שאינם קשורים למחלה ממארת או טראומה חמורה. בנשים וגברים עם דלקת מפרקים שגרונית, שברים חדשים היו נפוצים יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, זאת ללא קשר לגיל אבחנת RA.

בנשים מתחת לגיל 50 עם אבחנת דלקת מפרקים שגרונית (304 נשים, גיל ממוצע בעת האבחנה של 39 שנים) נרשם סיכון מוגבר לשבר חדש ראשון לפני גיל 50, בהשוואה למשתתפים ללא דלקת מפרקים שגרונית. בגברים עם דלקת מפרקים שגרונית נרשם סיכון  מוגבר לשברים, אך הסיכון לא היה קיים לפני גיל 50.

החוקרים כותבים כי נשים וגברים עם דלקת מפרקים שגרונית מצויים בסיכון מוגבר לשברים, בהשוואה לביקורות, ללא תלות בגיל בעת אבחנת המחלה, אם כי בגברים ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית כאשר סווגו לפי הגילאים.

כאשר המעקב הוגבל לחמישים שנים, יחס הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי עמד על 6.7, כאשר 13 נשים פיתחו לפחות שבר אוסטיאופורוטי אחד (7 ל-1000 שנות-אדם) בהשוואה לשני משתתפים בקבוצת הביקורת (1 ל-1000 שנות-אדם).

יחס הסיכון לכל שבר עמד על 1.9, כאשר 31 נשים עם דלקת מפרקים שגרונית פיתחו לפחות שבר אחד (16 ל-1000 שנות אדם) בהשוואה ל-17 שברים (9 ל-1000 שנות אדם) בביקורות תואמות.

בגברים עם דלקת מפרקים שגרונית מתחת לגיל 50 (109 גברים, גיל ממוצע של 41 שנים), מעטים פיתחו שבר לפני גיל 50 (2 גברים עם שבר אוסטיאופורוטי, 5 עם שבר מכל סוג) ולכן לא ניתן להסיק מסקנות ברורות באשר לסיכון לשברים בהשוואה לביקורות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה