עדויות נוספות בנוגע לקשר בין צריכת נתרן ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם (JAMA)

מסקירה חדשה להערכת הקשר בין צריכת נתרן ואירועים קרדיווסקולאריים בקרוב ל-29,000 מבוגרים עולה כי הסיכון למחלות לב וכלי דם גבוה יותר במשתתפים עם צריכה נמוכה של נתרן, וכן כי הסיכון על-רקע צריכת נתרן גבוהה תואר רק עם צריכה גבוהה בהרבה מהסף המומלץ כיום לפי ההנחיות התזונתיות. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 23 בנובמבר של כתב העת JAMA.

הממצאים מצטרפים למחלוקת הרווחת בנוגע לתועלת הבריאותית של הגבלת צריכת נתרן, כאשר מהמחקר עולה כי הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים עולה עם צריכת נתרן רבה ומעטה.

לציין, החוקרים לא זיהו קשר מובהק סטטיסטית עד שהפרשת נתרן עלתה על 6.5 גרם ליום, סף הגבוה מהמומלץ לפי ארגון הבריאות העולמי והנחיות רבות. החוקרים מסבירים כי בהערכה גסה, הפרשת נתרן משקפת את צריכת הנתרן (כך שהפרשה של 6.5 גרם נתרן מקבילה לצריכה יומית של 6.5 גרם), ובמסגרת המחקר הם עקבו אחר הפרשת הנתרן במטרה להעריך את הצריכה.

בהשוואה להפרשת נתרן מתונה, החוקרים מצאו קשר בין הפרשת נתרן גבוהה ובין אירועים קרדיווסקולאריים ובין הפרשת נתרן נמוכה ואירועים קרדיווסקולאריים, המדגישים את הצורך בקביעת טווח בטוח לצריכת נתרן במסגרת מחקרים אקראיים ומבוקרים.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על בדיקות שתן יחידות ממחקרי ONTARGET ו-TRANSCEND, להערכת הפרשת נתרן ואשלגן, וקשרו תוצאות אלו עם שיעורי תמותה קרדיווסקולארית, אשפוזים בשל אוטמים לבביים ואי-ספיקת לב במהלך 56 חודשי מעקב.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה להפרשה ממוצעת של 4-5.99 גרם ליום, במשתתפים עם הפרשה של מעל 7 גרם ליום, הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים היה גבוה יותר, אך כה היה גם במשתתפים עם הפרשה של פחות מ-3 גרם ליום.

החוקרים מודעים למגבלות המחקר, בהם האופי התצפיתי של הנתונים, העובדה שנאספו משני מחקרים שלא תוכננו במקור למטרה זו וכן מאחר והערכת צריכת נתרן התבססה על מדידה חד-פעמית של הפרשת נתרן בשתן.

החוקרים מסכימים כי דרושים בהקדם מחקרים נוספים להערכת השפעות הגבלת צריכת נתרן. הם אינם קוראים לערוך שינויים בהמלצות התזונתיות בשלב זה.

JAMA 2011; 306:2229-2238

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה