האם תוספי ויטמין D מפחיתים סיכון לסרטן ושברים בקשישים ?

מטה אנליזה חדשה שבחנה אם לצריכת ויטמין D עם או בלי תוספי סידן יש איזושהיא השפעה על תוצאות קליניות של סרטן ושברים במבוגרים מצאה שלגבי מניעת סרטן המימצאים אינם ברורים, אך ישנה יעילות בהפחתת הסיכון לשברים, בעיקר במבוגרים הנמצאים במוסדות.

החוקרים איתו 19 מחקרים (3 לסרטן, ו-16 לשברים) קלינים רדנומליים ועוד 28 מחקרים תצפיתיים, מהם עלו המימצאים העיקריים הבאים:


  • במחקרים קלינים רנדומליים מינון גבוה של 1000 IU ליום של ויטמין D עשוי להפחית הסיכון הכולל לסרטן, אך לעומת זאת מידע ממחקרים תצפייים נמצא שרמות ויטמין D מעל 25-hydroxyvitamin D קשורות לסיכון מוגבר לסרטן…

  • קשר מנה-תגובה הראה שכל עלייה של 10 ממו”ל/ל ב-25-hydroxyvitamin D ריכוז בדם הייתה קשורה עם 6% סיכון מופחת לסרטן המעי הגס, אך ללא מובהקות סטטיסטית לקשר מנה-תגובה לסרטן הערמונית וסרטן השד.

  • שילוב של ויטמין D ותוספי סידן הפחית את הסיכון לשברים, עם יחס סיכון מובהק של 0.88 במטופלים מבוגרים אך האפקט היה שונה בהתאם לאוכלוסיית המחקר. במטופלים השוהים במוסדות לקשישים היחס היה 0.71 , בעוד שבקהילה היחס היה 0.89 ולא מובהק סטטיסטי.

החוקרים מסכמים שאין עדויות חותכות המבהירות את התפקיד של תוספי ויטמין D לצורך מניעת סרטן. שילוב ויטמין D עם תוספי תזונה עשוי להפחית הסיכון לשברים, בעיקר באוכלוסיות במוסדות לקשישים.

Annals of Intern Med, December 2011; 155: 827-838

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה