השוואת התוצאות ארוכות הטווח של תומכני מתכת ערומים ותומכנים מצופי-תרופה בטיפול ב-STEMI (מתוך Am J Cardiol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology מדווחים החוקרים על מטה-אנליזה להערכת ההבדלים בתוצאות ארוכות הטווח של השתלת תומכנים מצופי תרופה (DES או Drug-Eluting Stents) במסגרת Primary Percutaneous Coronary Intervention (PPCI), אל מול תומכני מתכת ערומים (BMS או Bare Metal Stent).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בתומכני DES הדגים תועלת מוקדמת על-פני השימוש בתומכני מתכת ערומים בכל הנוגע להפחתת שיעור הסיבוכים הלבביים. עם זאת, קיים חשש מפני סיכון מוגבר לתרומבוזיס מאוחר ומאוחר מאוד של התומכן לאחר השתלת תומכנים מצופי-תרופה.

במטה-אנליזה הנוכחית בחנו החוקרים את הנתונים בספרות הרפואית להערכת התוצאות של השתלת תומכני מתכת ערומים ותומכנים מצופי תרופה במסגרת PPCI לאחר מעקב של למעלה משלוש שנים. הסקירה כללה בסך הכול שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים וחמישה מחקרים תצפיתיים .

מחקרים אקראיים ומבוקרים כללו 5797 חולים בהם הושתלו תומכני DES מדור-ראשון (Sirolimus או Paclitaxel), אל מול ביקורות בהם הושתלו תומכני BMS.

מתוצאות המחקרים האקראיים-מבוקרים עולה כי בחולים בהם הושתלו תומכני DES נרשמה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון ל-TLR (Target Lesion Revascularization) עם יחס סיכויים של 0.48, ובסיכון ל-TVR (Target Vessel Revascularization ) עם יחס סיכויים של 0.53, ובהתאם בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים (יחס סיכויים של 0.69). שיעורי ההיארעות של תרומבוזיס של התומכן היו דומים בשתי הקבוצות ולא נמצא הבדל משמעותי בשיעורי התמותה או אוטמים לבביים חוזרים.

מתוצאות המחקרים התצפיתיים עולה כי חלה ירידה בשיעורי TLR ו-TVR, אך המגמה נותרה לטובת תומכני DES. נרשמה עליה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית בשיעורי תרומבוזיס של התומכן עם השתלת תומכנים מצופי-תרופה (יחס סיכויים של 1.62) לאחר למעלה משלוש שנות מעקב, ללא עדות להישנות אוטם לבבי. בקבוצת החולים לאחר השתלת תומכנים מצופי תרופה שיעורי התמותה היו נמוכים יותר באופן מובהק סטטיסטית, בהשוואה לחולים בהם הושתלו תומכני מתכת ערומים (יחס סיכויים של 0.65, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה של המחקרים האקראיים-מבוקרים עולה כי תומכני מתכת ערומים הביאו לירידה בשיעורי רה-וסקולריזציה חוזרת, ללא עליה בשיעורי תרומבוזיס של התומכן, תמותה, או הישנות אוטם לבבי. הם מציינים כי מהסקירה של המחקרים התצפיתיים עולות מסקנות שונות בנוגע לשימוש בתומכני DES במסגרת PPCI, עם ירידה בשיעורי התמותה ועליה קטנה אך משמעותית בסיכון לתרומבוזיס של התומכן.

Am J Cardiol early online publication, 3 Jan 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה