מה בין הנקה ובין התפקוד הריאתי ושיעורי אסתמה?

משני מאמרים חדשים עולה כי הנקה בינקות מלווה בתפקוד ריאתי טוב יותר בילדים, עם סיכון מופחת לאסתמה, בהשוואה למצב בתינוקות שניזונו מפורמולה.

ברקע מסבירים החוקרים כי חלק מהמחקרים הקודמים הציעו כי אימהות עם אסתמה המניקות את ילדיהן למעשה מציבות אותן בסיכון למחלה.עם זאת, מתוצאות המחקר החדש עולה כי לא כך הדבר, וכי תינוקות לאימהות הסובלות מאסתמה עשויים ליהנות באופן דומה מהתועלת של הנקה, אם לא יותר מתינוקות לאימהות ללא-אסתמה.

במחקר הראשון, שפורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, עקבו החוקרים אחר כ-1,500 ילדים מלינה ועד אמצע שנות התשעים של המאה הקודמת.

משפחות השיבו לשאלונים בנושא הנקה וכן חשיפה לעישון פאסיבי וגורמי סיכון אחרים לאסתמה. בגילאי 8-14, הילדים השלימו מגוון בדיקות להערכת תפקוד ריאתי ואלרגיות. 

החוקרים מצאו כי ככל שהילדים ניזונו מהנקה לאורך תקופה ארוכה יותר, כך תפקודם היה טוב יותר במדדי זרימה מאומצת בנשיפה. בבדיקות להערכת FVC (Forced Vital Capacity) ו-FEV1 (Forced Expiratory Volume in one second), הנקה במשך ארבעה חודשים ומעלה לוותה במדדים טובים יותר רק בילדים לאימהות עם אסתמה.

החוקרים כותבים כי התפקוד הריאתי העדיף לא היה קשור להיסטוריה של זיהומים נשימתיים בילדות (תועלת מוכחת של הנקה).

במחקר השני, מניו-זילנד, קבוצת חוקרים נפרדת עקבה אחר תינוקות מהלידה, אך במקום להעריך את התפקוד הריאתי הם שאלו את ההורים לילדים בגיל שש שנים, אם ילדיהם אובחנו בעבר עם אסתמה, נזקקו למשאפים או סבלו מצפצופים  בשנה האחרונה.

עם נתונים אודות למעלה מ-1,000 ילדים, כולל כ-200 עם אסתמה בביקור האחרון, החוקרים מצאו כי כל חודש בו הילדים ניזונו מהנקה בלבד, לווה בירידה של 9% בסיכון לאסתמה.

Am J Respir Crit Care Med 2012

J Pediatr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה