כשישית מהתינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני סובלים מיתר לחץ דם ריאתי (Pediatrics)

לפחות אחד מכל שישה תינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני (ELBW או Extreme Low Birth Weight) סובלים מיתר לחץ דם ריאתי, כך עולה מהמחקר הפרוספקטיבי הראשון להערכת שכיחות סיבוך זה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Pediatrics.

החוקרים מוסיפים כי בדיקות אקו-לב לאחר ארבעה שבועות זיהו רק כשליש מהתינוקות הללו.

לדברי החוקרים, נראה כי חלק מהתינוקות מפתחים יתר לחץ דם ריאתי בשלב מוקדם ובאחרים הסיבוך יופיע בשלב מאוחר, וכעת יש מידע נוסף בנוגע להיארעות והמהלך הקליני, והחוקרים מבקשים להשלים מחקרים אקראיים ומבוקרים במטרה לקבוע את הדרך הטובה ביותר לטפל בתינוקות אלו.

יתר לחץ דם ריאתי מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר לאחר פגות קיצונית עם BPD (Bronchopulmonary Dysplasia). אין הנחיות ברורות בנוגע להערכה והניטור של החולים, וסדרות מקרים ומחקרי חתך עשויים לזהות רק תינוקות עם BPD חמור יותר ויתר לחץ דם ריאתי, שכן יתר לחץ דם ריאתי עשוי להיות סמוי תחילה ולהופיע רק לאחר התפתחות אי-ספיקת לב ימנית.

לאחר סדרה של תינוקות שאובחנו במרכזם עם אי-ספיקת לב ימנית, החוקרים החלו לערוך בדיקות סקר של תינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני עם אקו-לב בגיל ארבעה שבועות, ולחזור על הבדיקות במידה והיו סימנים למחלת ריאות חמורה או אי-ספיקת לב ימנית חמורה.

בין דצמבר 2008 ועד פברואר 2011, הם סקרו 145 תינוקות בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני, עם משקל לידה ממוצע של 755 גרם וחציון גיל הריון של 26 שבועות.

26 ילדים (17.9%) אובחנו עם יתר לחץ דם ריאתי במהלך האשפוז. משקל הלידה הממוצע של תינוקות אלו עמד על 665 גרם, בעוד שחציון גיל ההריון עמד על 26 שבועות. בדיקות סקר מוקדמות זיהו רק תשעה מהתינוקות.

התינוקות עם יתר לחץ דם ריאתי קיבלו טיפול באחוז גבוה של חמצן בשאיפה (חציון של 40% לעומת 30%). הם גם היו בסיכון גבוה יותר להנשמה מכאנית (34.6% לעומת 17.8%).

שלושה תינוקות מתו עקב Cor Pulmonale לפני השחרור מבית החולים. כולם היו בקבוצת התינוקות עם אבחנה מאוחרת.

לאור הממצאים, החוקרים קוראים להקפיד על רמת חשד גבוהה או סף נמוך להשלמת בדיקות להערכת יתר לחץ דם ריאתי בתינוקות אלו.

Pediatrics 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה