האם קיים קשר בין פולינוירופתיה סוכרתית ובין הפרעה ברמות הסוכר בדם? (Diabetes Care)

במאמר חדש שפורסם במהדורת מרץ של כתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר מהן עולה כי הפרעה ברמות הסוכר בדם אינה גורם סיכון לפולינוירופתיה סוכרתית.

החוקרים כותבים כי הממצאים בנוגע לקשר בין הפרעה ברמות הסוכר בדם ובין פולינוירופתיה סוכרתית טיפוסית ולא-טיפוסית לא היו עקביים. כעת, הם ערכו סקר במחוז במינסוטה, במטרה לזהות חולים ללא הפרעה ברמות הסוכר בדם, עם הפרעה ברמות הסוכר בדם חולים עם סוכרת חדשה. 542 מתנדבים תואמים בגיל ומין (150 ללא הפרעה ברמות הסוכר בדם, 174 עם הפרעה ברמות הסוכר בדם ו-218 עם סוכרת חדשה) השלימו את המחקר, שיעורי ההיארעות של נוירופתיה סוכרתית לא היו שונים באופן מובהק בין חולים עם הפרעה ברמות הסוכר בדם ואלו ללא הפרעה ברמות הסוכר בדם.

עם זאת, תדירות נוירופתיה סוכרתית הייתה גבוהה יותר בקרב חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת, בעיקר במקרים בהם נקבעה הגדרה צרה של נוירופתיה סוכרתית (סוכרת חדשה לעומת חולים ללא הפרעה ברמות הסוכר בדם, יחס סיכויים של 1.4, p=0.02; סוכרת חדשה בהשוואה לחולים עם הפרעה ברמות הסוכר בדם, יחס סיכויים של 4.8, p<0.01).

במחקר החוזר הגדירו החוקרים העדר הפרעה ברמות סוכר בדם בנוכחות ערכי סוכר בדם בצום של מתחת ל-100 מ”ג לד”ל, ערכים של מתחת ל-140 מ”ג לד”ל במבחן OGTT (Oral Glucose Tolerance Test) והעדר סוכרת חדשה; הפרעה ברמות הסוכר בדם הוגדרה בנוכחות ערכי סוכר בצום של 100 מ”ג לד”ל ומעלה ומתחת ל-126 מ”ג לד”ל, ערכי סוכר של 140 מ”ג לד”ל ומעלה ומתחת ל-200 מ”ג לד”ל לאחר שעתיים במבחן OGTT ; סוכרת חדשה הוגדרה בנוכחות ערכי סוכר בצום של 126 מ”ג לד”ל ומעלה, ערכי סוכר של 200 מ”ג או יותר לאחר שעתיים במבחן OGTT, או ערכי HbA1c של 6.5% ומעלה.

היארעות רטינופתיה ונוירופתיה הייתה גבוהה יותר בחולים עם סוכרת חדשה (9.4% ו-10.4%, בהתאמה), עם שיעור גבוה יותר בהשוואה לאלו ללא הפרעה ברמות הסוכר בדם (3.4% ו-4.1%, p=0.03 ו-p=0.02, בהתאמה) ואלו עם הפרעה בערכי סוכר בדם (4.7% ו-4.7%, p=0.08 ו-p=0.03, בהתאמה). לא תוארו הבדלים בשיעורי ההיארעות של רטינופתיה ונפרופתיה בין חולים ובלי הפרעה ברמות הסוכר בדם.

Diabetes Care. 2012;35:584-591

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה