התועלת של נוגדי-חמצון בטיפול במחלת אלצהיימר (Arch Neurol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי שילוב נוגדי-חמצון הכולל וויטמין E, וויטמין C ו-ALA (Alpha-Lipoic Acid) לא הביא לשינוי בסמנים בנוזל השדרה הקשורים לפתולוגיה של עמילואיד וחלבוני טאו בחולים עם מחלת אלצהיימר בדרגה קלה-עד-בינונית.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם לתוספת נוגדי-חמצון השפעה על סמני מחלת אלצהיימר בנוזל שדרה. המחקר הינו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו בקרב משתתפים עם מחלת אלצהיימר בדרגה קלה עד בינונית.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול בן 16 שבועות בוויטמין E (Alpha-Tocopherol) במינון 800 IU ביום עם וויטמין D במינון 500 מ”ג ליום וALA במינון 900 מ”ג ליום; לטיפול בקו-אנזים Q במינון 400 מ”ג, שלוש פעמים ביום; או פלסבו.

היעד העיקרי היה השינוי מתחילת המחקר ועד לאחר 16 שבועות בסמני מחלת אלצהיימר ועקה חמצונית בנוזל השדרה, תפקוד קוגניטיבי (מבחן מיני-מנטל) והערכה תפקודית.

המחקר כלל 78 חולים שחולקו באקראי; 66 סיפקו דגימות נוזל שדרה שהיו באיכות מספקת להערכה ביוכימית. הטיפול שניתן במסגרת המחקר נסבל היטב, אך הידרדרות מואצת במדד מיני-מנטל תוארה בקבוצת הטיפול המשולש, ממצאים שהעלו חשש בנוגע לבטיחות הטיפול. לא תוארו הבדלים בשינויים ב-Aβ42, חלבוני טאו ו-P-tau181 בנוזל השדרה בין קבוצות המחקר השונות.

רמות F2-Isoprostane בנוזל השדרה, סמן לעקה חמצונית, ירדו בממוצע ב-19% מתחילת המחקר ועד לאחר 16 שבועות בקבוצת הטיפול בוויטמין E, C ו-ALA, אך נותרו ללא שינוי בשתי הקבוצות האחרות.

ממצאי המחקר לא מעידים על כל השפעה מועילה לקו-אנזים Q על הסמנים בנוזל השדרה. ממצאים אלו אינם תומכים במחקרים קליניים נוספים להערכת קו-אנזים Q לטיפול במחלת אלצהיימר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לנוגדי חמצון לא הייתה השפעה על סמנים בנוזל השדרה הנוגעים לפתולוגיה של עמילואיד וחלבוני טאו. הירידה ברמות F2-Isoprostane בנוזל השדרה במטופלים בנוגדי חמצון רומז להפחתת עקה חמצונית במוח. עם זאת, עלה חשש מפני הידרדרות קוגניטיבית מואצת, הדורשת הערכה זהירה במידה וייערכו מחקרים ארוכי-טווח בנושא.

Arch Neurol. Published online March 19, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה