ניתוח בריאטרי משיג שיעורי איזון גליקמי וירידת משקל גבוהים יותר מטיפול תרופתי בלבד בחולי סוכרת סוג 2 (מתוך NEJM)

מחקר חדש מה-NEJM קובע כי שילוב של ניתוח בריאטרי ביחד עם טיפול תרופתי בחולי סוכרת סוג 2 הסובלים מהשמנת יתר, הביא לכך ששיעור משמעותי גבוה יותר של מטופלים השיגו איזון גליקמי בהשוואה למטופלים שטופלו תרופתית בלבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים התבוננותיים הראו שיפור בחולי סוכרת סוג 2 לאחר ניתוח בריאטרי.  בכדי לבחון זאת נערך מחקר אקראי, ללא סמיות, במרכז אחד שבו בוצעה הערכה של יעילות טיפול מדיקלי אינטנסיבי בלבד, בהשוואה לטיפול מדיקלי בשילוב עם ניתוח מעקף מסוג Roux-en-Y gastric או ניתוח שרוול קיבה בקרב 150 מטופלים עם השמנת יתר וסוכרת סוג 2 לא מאוזנת.

הגיל הממוצע של המטופלים היה 49 ו-66% מהמשתתפים היו נשים. רמות ה-HbA1C הממוצעות בתחילת המחקר היו 9.2% .

יעד המחקר המרכזי היה שיעור המטופלים עם רמות HbA1C של 6% ומטה לאחר שנת טיפול מעקב.

נמצא שמתוך ה-150 , שיעור של 93% השלימו את המעקב. שיעור המטופלים שהשיגו את יעד המחקר בקבוצה המדיקלית היה 12% בלבד, לעומת 42% בקבוצת שעברה את ניתוח המעקף Roux-en-Y gastric  . (הפער היה מובהק סטטיסטי עם p=0.002 ), ו-37% מתוך הקבוצה שעברה ניתוח שרוול קיבה.  (p=0.008).

השליטה הגליקמית השתפרה בכל שלושת הקבוצות, עם ממוצע של HbA1C של 7.5% בקבוצה המדיקלית, 6.4% בניתוח המעקף, ו-6.6% בניתוח השרוול. הפערים היו מובהקים סטטיסטית.

הירידה במשקל הייתה גדולה יותר בקבוצת ניתוח המעקף והשרוול (25.1 ק”ג ו-29.4 ק”ג בהתאמה) מאשר בקבוצה המדיקלית (ירידה של 5.4 ק”ג בלבד).

השימוש בתרופות להורדת רמות סוכר, ליפידים ולחץ דם פחת באופן מובהק לאחר שני הניתוחים, אך עלה בקרב המשתתפים בקבוצה המדיקלית.

אינדקס ההומיאוסטטיס להערכת תנגודת אינסולין (HOMA-IR) השתפר באופן מובהק לאחר הניתוח הבריאטרי. ארבעה מטופלים נזקקו לניתוח חוזר, ולא היו מקרי תמותה או סיבוכים מסכני חיים בקרב המשתתפים בקבוצות הניתוח.

החוקרים מסכמים שבמטופלים עם סוכרת סוג 2 שאינה נשלטת, טיפול מדיקלי לאחר ניתוח בריאטרי השיג שיעור גבוה יותר באופן משמעותי ומובהק של איזון גליקמי מאשר במטופלים שקיבלו טיפול מדיקלי בלבד. החוקרים קוראים לבצע מחקרים נוספים בכדי לחזק את המימצאים הללו.  

( March 26, 2012 (10.1056/NEJMoa1200225   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה