סקירת הטיפול המשולב של saxagliptin (אונגלייזה) ומטפורמין בחולי סוכרת עם הפרעות בתפקודי כליה (Expert Opin Drug Metab Toxicol )

 בסקירה שיטתית חדשה המדווחת כעת ב-Expert Opin Drug Metab Toxicol בחנו המחברים את היתרונות והחסרונות של שימוש בקומבינציה של saxagliptin (אונגלייזה)  ומטפורמין בחולים סוכרתיים עם הפרעות בתפקודי כליה.

המחברים מסבירים ברקע שקומבינציה של saxagliptin ומטפורמין זמינה כעת בשוק, ומעבר לכך אף ההתוויות המאושורת של saxagliptin הורחבו לאחרונה גם לסוכרתיים עם הפרעות כליה בינוניות או חמורות.

עם זאת, המטפורמין עדיין מוגדר כהתווית נגד למטופלים עם הפרעות בתפקודי כליה. במסגרת הסקירה נבחנה ספרות פרמקוקנטית עניפה לגבי הטיפול המשולב (בקומבינציה או בנפרד)  וכן נעשה ניתוח של פרופיל היעילות והבטיחות של מטפורמין בחולי סוכרת עם הפרעות בינוניות או חמורות בתפקודי כליה.

מסקנות המחברים היא שמכיוון שמטפורמין ו-saxagliptin מופרשים דרך הכליות, יש מקום ורציונל לטיפול משולב זה,  אך עם צורך בהתאמת מינון (חצי מינון של saxagliptin )במקרה של הפרעות בינונית עד חמורות בתפקודי כליה .

עם זאת, יש עדיין פערים בין ההנחיות וההמלצות של גורמים שונים (מטפורמין מוצא מההנחיות במקרה של הפרעות בתפקודי כליה בגלל הסיכון לחמצת לקטית) לבין המציאות בחיים האמיתיים שבה נעשה שימוש מאוד רחב במטפורמין בדרגות שונות של הפרעות כליה.

המחברים סבורים שעל הרופאים לשקול את יחס הסיכון/תועלת בצורה זהירה לפני החלטה לרשום או להפסיק טיפול בקומבינציה על מטפורמין ו-saxagliptin בחולי סוכרת עם הפרעות בתפקודי כליה. הם סבורים שיש מקום להגדרות מחדש של ההנחיות והתוויות הנגד למטפורמין באופן שיאפשר ליותר רופאים לתת את הטיפול הנדרש במסגרת ההנחיות ולהציע שילוב של saxagliptin ומטפורמין ליותר מטופלים אשר בודאי עשוים להנות מטיפול משולב זה.

Expert Opin Drug Metab Toxicol. 2012 Mar;8(3):383-94

הערת המערכת: בהקשר זה ראו הדיווח שפורסם לפני מס’ חודשים באתר:

יעילות ובטיחות גבוהים לטיפול ב-saxagliptin (אונגלייזה) בחולי סוכרת עם הפרעות בתפקודי כליה (Int J Clin Pract)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה