איזה טיפול ביתר לחץ דם יש להעדיף בחולי קדם סוכרת : חוסם ACE או משתן ? (Cardiovasc Diabetol )

מחקר חדש מה-Cardiovasc Diabetol מבסס את הגישה הממליצה על טיפול ביתר לחץ דם במטופלים עם קדם סוכרת באמצעות חוסמי ציר מערכת רנין אנגיוטסטין (חוסמי ACE), אשר עדיפה על טיפול המבוסס על משתנים, מבחינת הסיכון להופעת סוכרת.

החוקרים מסבירים כי מחקרים אקראיים ומבוקרים הדגימו כבר אפקט מגן של חוסמי ACE על התפתחות סוכרת במטופלים עם קדם סוכרת. עם זאת, לא היו נתונים של “עולם אמיתי” שניתן היה להעריך מהם את מידת הרלבנטיות והיישום בפרקטיקה הקלינית.

החוקרים ביצעו מחקר פתוח, פרוספקטיבי בשתי קבוצות מקבילות שבהן אחת טופלה באמצעות חוסם ACE והשנייה בהתבסס על משתנים. היעד המרכזי של המחקר היה איבחון ראשון מתועד של סוכרת סוג 2 בכל אחת מהקבוצות.

השתתפו בסה”כ 2,011 מטופלים, בגיל ממוצע 69 וכ-52% מהם נשים. 1507 מהם נמצאו מתאימים למעקב טיפולי ע”פ הפרוטוקולים כאשר 1,029 טופלו עם ramipril ממשפחת חוסמי ה-ACE  ו-478 עם משתנים.

הופעת סוכרת חדשה הייתה שכיחה פחות בקבוצת הרמיפריל בהשוואה לקבוצת משתנים במהלך 4 שנות מעקב. ההבדלים היו מובהקים סטטיסטית בתוך תקופה חציונית של 3 שנים (24.4% לעומת 29.5% , p<0.05) .

שני הטיפולים היו זהים מבחינת האפקטיביות בהורדת יתר לחץ דם (שירדו ב-14.7 מ”מ כספית ו-8.5 מ”מ כספית בסיסטולי ובדיאסטולי בקבוצת הרמיפריל , לעומת 12.7 ו-7 מ”מ כספית בקבוצת המשתנים, בהתאמה), במהלך 4 שנות המעקב.

ב-38.6% ו-39.7% מהמטופלים לחץ הדם היה מתחת ל-130/80 מ”מ כספיית בהתאמה בשתי הקבוצות עם זמן הגעה חציוני של 3 חודשים להגעה ליעד.

היה הבדל מובהק סטטיטי (p=0.033) בהפחתה של תחלואה קרדיווסקולרית ותמותה לטובת קבוצת הרמיפריל.  לא נמצאו הבדלים מובהקים ברמות ה-HbA1c וגם לא ברמות הסוכר בצום במהלך תקופת המעקב.

שיעור תופעות הלוואי החמורות היה גבוה יותר בקבוצת המשתנים:   15.4% לעומת 12.4% , p<0.05 .

מסקנת החוקרים היא כי גם בתנאי עולם אמיתי נמצא שטיפול ביל”ד באמצעות חוסם ACE עדיף על טיפול במשתנים במטופלים עם פרה-סוכרת וזאת בשל הדחייה בהופעת אבחנה חדשה של סוכרת תחת טיפול זה.

( Cardiovasc Diabetol. 2012;11(1

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה