ההשפעה של חלב שד על הפלאורה של מערכת העיכול ומערכת החיסון בתינוקות (Genome Biol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Genome Biology מדווחים חוקרים מטקסס על תוצאות מחקר חדש מהן עולים ממצאים ראשונים הקושרים בין המיקרובים במערכת העיכול ובין גנים ביילודים המסייעים לתינוקות יונקים במעבר הבטוח מהחיים בתוך הרחם לחיים מחוץ לרחם.

תוצאות המחקר מאשרות ממצאים קודמים לפיהם הנקה מסייעת להתפתחות מערכת החיסון ומסייעות בהבנת הקשר בין גנים וחיידקים במערכת העיכול בתינוקות המתפתחים והקשר בין אוכלוסיות חיידקים במערכת העיכול של שישה תינוקות יונקים בני שלושה חודשים ושישה תינוקות שניזונו מפורמולה, באותם גילאים. החוקרים זיהו גנים המעורבים במערכת החיסון ומנגנוני ההגנה של תינוקות יונקים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים דגימות צואה במטרה לקבוע אילו חיידקים מצויים במערכת העיכול של התינוקות ואת ההשפעה של תאי אפיתל. הם מצאו כי בתינוקות שינקו הפלאורה במערכת העיכול הייתה מגוונת יותר, אך מערכת החיסון הייתה מוכנה לכך.

לדבריהם, הם מצאו כי המיקרוביום של תינוקות יונקים עשיר בגנים הקשורים באלימות, כולל עמידות לתרופות אנטיביוטיות ותרכובות טוקסיות. הם גם מצאו קורלציה בין הפתוגניות של החיידקים והביטוי של גנים של המאכסן הקשורים במנגנוני הגנה וחיסון.

החוקרים מצאו כי חיידקים במערכת העיכול ב-5 מבין 6 תינוקות שניזונו מפורמולה היו הומוגנים, עם שיעור דומה יחסית של Firmicutes ו-Actinobacteria כ-40% מכל אחד. Proteobacteria היה השולט ביתר המקרים. מנגד, המיקרוביום של תינוקות שניזונו מחלב אם היה הטרוגני. Actinobacteria הייתה האוכלוסייה השלטת במערכת העיכול של שלושה תינוקות. Proteobacteria הייתה דומיננטית במקרה אחר, Bacteroides באחר ובמיקרוביום במערכת העיכול של תינוק אחר הייתה חלוקה מאוזנת של חיידקים שונים.

החוקרים בידדו גם את mRNA (Messengar RNA) מדגימות צואה ובחנו את רמות הביטוי ומצאו קשר הדוק בין מאפייני האלימות של חיידקי מערכת העיכול ובין הגנים להגנה וחסינות.

בסיכומו של דבר, נתונים אלו עולים בקנה אחד עם ממצאים קודמים לפיהם הנקה מסייעת בשינויים תפקודיים, אדפטיביים, הדרושים למעבר אופטימאלי מהחיים התוך-רחמיים לחיים החוץ-רחמיים.

Genome Biol. Published online April 30, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה