שתיית משקאות קלים ממותקים, כולל דלי קלוריות, קשורה לסיכון מוגבר לשבץ (Am J Clin Nutr )

שתיית משקאות קלים, גם ממותקים וגם דלי קלוריות, קשורה לסיכון מוגבר לשבץ, כך עולה ממחקר חדש מה-Am J Clin Nutr .

המחברים מציינים ברקע למחקר כי צריכה של משקאות ממותקים נמצאה כאשורה לסיכון מוגבר למחלות קרדיומטבוליות. עם זאת, הקשר בין שתיית משקאות אלה למחלות של כלי הדם המוחיים לא נבחן עדיין לעומק. מטרת המחקר הייתה לבחון תבניות של שתיית משקאות קלים ותחליפים שונים והקשר לשבץ מוחי.  

החוקרים השתמשו במידע מתוך מחקר האחיות , מחקר פרוספקטיבי שכלל 84,085 נשים עם מעקב של 28 שנים וכן מידע מתוך ה-Health Professionals Follow-Up , שכלל 43,371 גברים שהיו במעקב 22 שנים, ואשר סיפק מידע על צריכת המשקאות הקלים ואירועי שבץ.

בסה”כ היו 1,416 דיווחי שבץ בגברים במהלך 841,770 שנות אדם בתקופת המעקב ו-2,938 מקרי שבץ בנשים במהלך 2.18 מיליון שנות אדם מעקב.

הסיכון היחסי לשבץ עבור צריכה של יותר ממנת שתייה קלה אחת ביום היה 1.16 (בטווח בר סמך של 1.00-1.34).  הסיכון היחסי עבור צריכה של יותר ממנת משקה דל קלוריות אחד ביום היה גם 1.16 (בטווח של 1.05-1.28).

בהשוואה לשתיית משקה ממותק אחד ביום, שתייה של קפה נטול קפאין הייתה קשורה בירידה של 10% (ברווח בר סמך ש בין 1%-19%) בסיכון לשבץ, ושל קפה רגיל ירידה של 9% (ברווח בר סמך של בין 0%-17%) בסיכון.

ירידות דומות נמצאו גם בתחליפים של קפה רגיל ונטול קפה לעומת משקה קל דל קלוריות.  

החוקרים מסכמים כי צריכה גדולה יותר של משקאות קלים ממותקים ומשקאות קלים דלי קלוריות קשורים לעליה מובהקת בסיכון לשבץ. סיכון זה ניתן לדעתם להפחתה באמצעות צריכה של משקאות אלטרנטיבים כמו קפה רגיל או נטול.

Am J Clin Nutr. 2012;95:1190-1199

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן